Kansainvälinen nuorisovaihto eli vaihto-oppilastoiminta on tärkeä osa Turun Linnan Rotaryklubin jokavuotista toimintaa. Klubimme lähettää vuosittain yhden turkulaisen 16-18 vuotiaan nuoren vuosivaihtoon ja vastavuoroisesti vastaanottaa yhden ulkomaisen nuoren vastaavaksi ajaksi Turkuun.

Nyt on aika hakea seuraavan kauden nuorisovaihtoon, hakemukset pitää toimittaa 30.9. 2023 mennessä. Alla lyhyesti nuorisovaihdon hakemisen vaiheet, lisätietoja nuorisovaihtoasiamies  Kimi Salokangas, +358 50 553 3488
kimi.salokangas@if.fi

____________

Vaihdot alkavat yleensä kesällä. Vaihto-oppilas haastatellaan ja koulutetaan perusteellisesti ennen vaihtoon lähtöä. Koska haastattelut ja koulutukset sekä mahdollisten viisumien ja muiden matkustusasiakirjojen hankinta voivat viedä aikaa, vaihto-ohjelmaan on haettava hyvissä ajoin eli jo lähtöä edeltävän vuoden syyskuun loppuun mennessä.
Vaihto-ohjelmiin haku käynnistyy ottamalla yhteyttä oman paikkakunnan rotaryklubiin ja jättämällä sinne vapaamuotoinen hakemus esimerkiksi sähköpostilla. Sama menettely pätee tässä vaiheessa kaikkiin vaihtomuotoihin: vuosivaihto, kesävaihto ja kesäleirit.

Kerro hakemuksessa ainakin seuraavat asiat:

• Henkilötiedot, kännykkänumero, kotiosoite
  • Syntymäaika
  • Kuvaus perheestäsi
  • Koulu, jota käyt ja kuvaus opintomenestyksestäsi siellä (omin sanoin, koulutodistuksia ei tässä vaiheessa vielä tarvita)
  • Harrastuksesi
  • Luonteesi, vahvuutesi
  • Mihin vaihtoon haluat: vuosivaihto, kesävaihto vai kesäleiri
  • MIksi haluat vaihtoon ja mitkä ovat maatoiveesi. Perustele toiveesi. Huomioithan, että Rotary-vaihto-oppilaan tulee olla valmis lähtemään vaihtoon mihin tahansa, vaikka yritämmekin parhaamme mukaan huomioida maatoiveet.
  • Liitä hakemukseen kasvokuva

Haatattelut tehdään henkilökohtaisesti. Jos klubmme päätyy suosittelemaan sinua vaihto-ohjelmaan, se haastattelee vielä perheesi ja lähettää sinut sen jälkeen rotarypiirin haastatteluun. Piiri tekee lopullisen päätöksen pääsystäsi vaihto-ohjelmaan. Klubin ja piirin haastattelut tapahtuvat loka–marraskuun aikana.