Turkuun valmistunut uusi yliopistollisen sairaalan osa ”Majakkasairaala” on sai merkittävän taidelahjoituksen piirin 1410 Turun lähialueen rotaryklubeilta. Turun Linnan Rotaryklubin aloitteesta ja johdolla toteutettu hanke on hieno osoitus yhteistyön voimasta. Mukana ovat olleet rotaryklubien lisäksi sekä sairaalan edustajat, suunnittelijat että teoksen toteuttanut taiteilija Sanna Kananoja.

Seminaarissa puhuivat Janne Helin, Sakari Alhopuro, Mikko Lindeman, Sanna Kananoja, Maria Lindbom, Seija Grénman ja Petri Virolainen.

Sairaalan kahvioaulaan sijoitettu teos ”Metsän siimes” on toteutettu 17 rotaryklubin ja lääkintöneuvos Sakari Alhopuron tuella. Teos luovutettiin sairaalalle tammikuussa 2022 ennen varsinaisen toiminnan käynnistymistä pidetyssä juhlaseminaarissa, joka streemattiin piirin 1410 rotareille.
– Olemme erittäin kiitollisia tästä upeasta teoksesta, ja siitä arvostuksesta, jota rotaryt näin osoittavat toimintaamme kohtaan, totesi sairaalan johtaja Petri Virolainen teoksen julkistamisen yhteydessä. – Teos ilahduttaa meitä kaikkia, sekä sairaalassa työskenteleviä ja että siellä vierailevia, hän toteaa.

Taidelahjoituksen alkusanat lausuttiin jo muutama vuosi sitten. – Hyvätekeväisyys on rotarytoiminnan ytimessä ja sillä on pitkät perinteet, kertoo idean takana ollut Maria Lindbom Turun Linnan Rotareista. – Halusimme saada aikaan näyttävän lahjoituksen, joka tulee ilahduttamaan sekä potilaita, että vierailijoita ja henkilökuntaa vuosien päästäkin.

Taiteilija Sanna Kananoja 3-osaisen teoksen edessä.

Helmikuussa käyttöön otettava TYKS:n Majakkasairaala palvelee koko Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin aluetta.
-Usean rotaryklubin yhteiseen hankkeeseen osallistui peräti 17 alueen klubia, kertoo hankkeen käynnistäneen klubin presidentti Seija Grénman Turun Linnan Rotareista. –  On hienoa, että aloitteemme taidelahjoituksesta uudelle Majakkasairaalalle herätti mielenkiintoa osallistumiseen näin laajalti, siitä lämmin kiitos kaikille lahjoittajille.  -Yhteistyöllä on voimaa, ja nyt saimmekin aikaan mittavan ja näyttävän, useita klubeja yhdistävän hankkeen. Hienoa oli myös huomata, miten laajasti alueen mediat ovat asiaa julkistaneet, ja samalla tuoneet esiin myös rotarytoimintaa, hän jatkaa.

Lahjoitukseen ovat osallistuneet:

Rotaryklubit: Kaarina, Kimitoön, Lieto Vanhalinna, Meri-Naantali, Mynämäki, Naantali, Pargas, Piikkiö, Raisio-Jokilaakso, Uskela, Turku Aboa Nova, Turku Kupittaa, Turku Samppalinna, Turun Aamuvirkut, Turun Linna, Turku ja Turunmaa
Lääkintöneuvos Sakari Alhopuro