Ympäristö on Tammer Novan rotariklubin pääteema kaudelle 2024-25. Elpyvä maisema -ennallistamisohjelman kanssa yhteistyössä tehtävän projektin kohteena on pohjoisella  Pirkanmaalla Parkanossa sijaitseva Hangasnevan suoalue.
Ennallistaminen vastaa samanaikaisesti kolmeen aikamme haasteisiin elinympäristöjen heikentymiseen, ilmastonmuutokseen ja vesistöjen tilan korjaantumiseen. Ennallistamistoimet mahdollistavat eliölajien paluun ennallistetuilla alueilla. Luontainen vedenkierto korjautuu ja vedenlaatu paranee. Maaperän päästöt ja eroosio vähenevät ennallistamisen edetessä. Myös muuttolinnut hyötyvät ennallistamistoimista.

Kauden aikana järjestetään useita tapahtumia.  Päätapahtuma tulee olemaan illanvietto,  jossa puhujana on dosentti Tero Mustonen, joka on mm voittanut vuonna 2023 Goldman-palkinnon ainoana Euroopassa. Ennallistamisohjelma on OSK Lumimuutoksen laaja toimi, jolla pyritään suomalaisen luonnon parempaan tilaan.

Tammer Nova tulee tekemään yhteistyötä muiden Rotary -klubien kanssa ja tarjoaa mahdollisuuden osallistua mukaan projektiin. Sama tarjous tehdään myös pirkanmaalaisille, yrityksille ja yksityisille ihmisille.

Elpyvä maisema ja Tammer Nova

Elpyvä maisema -ennallistamisohjelma (www.maisema.org) on OSK Lumimuutoksen järjestön laaja toimi, jolla pyritään suomalaisen luonnon parempaan tilaan. Tero Mustosen mukaan ohjelma on suurin laatuaan Suomessa ja se kattaa jo vuonna 2024 yhteensä noin 55,000 hehtaarin vaikutusalueen, yli 100:lla kohteella Inarista Pirkanmaalle.

Tässä työssä suot ovat osoittautuneet erinomaisiksi ennallistamis- ja rauhoituskohteiksi – ne ovat tehokkaita hiilinieluja sekä -varastoja.

Tammer Nova ja Elpyvä maisema -ennallistamisohjelma tekevät yhteistyötä Pirkanmaalla sijaitsevan Hangasnevalla.  Hangasneva on noin 12,5 hehtaarin suo ja ekologinen käytävä Parkanon Kuivasjärvellä, kertoo Mustonen.

-Palstalla on vanhan metsän kuvioita, nuorta metsää ja ehjää suota. Ennallistusala kytkeytyy valtion omistamaan, osittain luonnontilassa olevaan laajempaan Hangasnevaan. Kohteen ennallistamista, tieteellistä seurantaa ja lajiston kartoittamista (kuvastaa luonnon arvoja ja elpymistä) voidaan ajatella esimerkiksi yhteisponnistuksena, jossa OSK Lumimuutos vastaa osasta kuluja ja Tammer Nova osan.

Kaikki ovat tervetulleita mukaan

Ennallistustalkoisiin voivat  kaikki osallistua haluamallaan tavalla. Pikkujoulut marraskuussa on avoin tilaisuus, johon kaikki voi tulla mukaan. Myöhemmin on suunnitelmissa mm retki suolle. Suon tunnelmiin voi päästä myös hankkeen aikana tehtävillä videoilla. Pientä korvausta vastaan pääsee vaikka lapioimaan ojaa umpeen. Me esitämme myös haasteen: Yöpyminen suolla! Kehitteillä on myös oma suopursudrinkki.!

Tarkoituksena on myös tehdä Uutiskirje kerran kuukaudessa. Kirje perustuu ensisijaisesti Tero Mustosen haastatteluihin ja aiheina ovat alueen esittelyn ohella mm toimenpiteet, tavoitteet, lumimuutos, lajisto, kasvit, eläimet, ennallistamisasetus, vaikutukset alavirtaan ja muuhun ympäristöön sekä soiden tärkeys.

Teksti: Anne Heino