Valkjärven linnuston pesimisolosuhteiden kehittämisprojektin pönttötalkoot pidettiin lauantaina 4.3. ja ne onnistuivat yli odotusten, sillä kaikki 16 pönttöä saatiin jo yhden talkoopäivän aikana valmiiksi. Tästä syystä lauantaille 11.3. suunnitellut talkoot on peruutettu.

Henkka (Henri Stenroos) tuli hakemaan minut (Tapio Tiirikainen) aikataulussa ja siitä ajelimme sohjoisessa kelissä Markulle hakemaan tarvikkeet talkoopäivään. Pakkasimme auton, joka tuli ihan täyteen seinä- ja kattoelementtejä ja sinne juuri mahtui yksi protopönttö mukaan. Saavuimme Valkjärven koululle ajoissa ja pian myös Ritva Leino sekä Heikki Kiuru tulivat ja pääsimme testailemaan kuinka avaimet toimivat.

Otimme tuolit pois höyläpenkeiltä ja kannoimme tavarat sisälle. Pian ilmestyi Mikko Alakorva tyttärensä kanssa ja pääsimme aloittamaan pönttöjen kasaamista. Alkuinfon jälkeen ja tehtävien jakamisen jälkeen pääsimme vauhtiin.

Kuvassa Ritva ja Heikki taustalla, Mikko edessä sekä Henkka oikealla. Kuva Ziljihan Bahana

Kattoryhmänä toimi Ritva ja Heikki, joiden homma ei meinannut käynnistyä, kun ei ollut kynää. Onneksi luokasta löytyi sopiva tussi. Koulun akkuporakoneet eivät soveltuneet tekemiseen, joten Mikko lähti kotona käymään ja hakemaan itselleen sopivan akkukoneen. Siitä sitten tekeminen käynnistyikin joutuisasti.

Ritva ja Heikki leikkasivat huovista sopivat palat ja sitten alkoi huopien asentaminen kattoihin.

Kuvassa Heikki ja Ritva huovan kiinnityksessä. Kuva Ziljihan Bahana

Samaan aikaan Henkka ja Mikko aloittivat pönttöelementtien kasaamisen. Se sujui kuin ammattilaisilta konsanaan. Pian meillä oli jo 10 pöntön runkoa kasassa.

Henkka pitää kiinni ja Mikko ruuvaa ruuvit kiinni. Kuva Ziljihan Bahana

Itse aloin porata kiinnitysreikiä hihnoille ja nostonaruille. Välissä kävin tarkistamassa tarvikkeet ja yllätyin kun kaikki ei ollutkaan niin kuin piti (Arin olisi pitänyt olla hankintatoimeksiannoissa tarkempi!). Työ kuitenkin eteni.

Tapio ruuvaa ruuveja kattoon, jotta katto saadaan johdolla kiinni pönttöön. Kuva Ziljihan Bahana

Zill kuvasi tekemistämme ja pohdimme samalla miten väärät tavarat korvataan. Päädyimme siihen, että Henkka hakee kotoaan sähköjohtoa, josta kuorimalla saadaan johdot kattojen kiinnittämiseen. Samalla hän hakisi Markulta loput pöntöt, jotta saataisiin kaikki viimeisteltyä loppuun. Narun päät poltettiin, että ne voitiin vetää pöntön ripustusrei’istä läpi. Se oli Zillin homma.

Zill polttaa narunpäitä. Kuva Tapio Tiirikainen

Kellon ollessa lähellä puoltapäivää alkoi olla selvää että saamme kaikki pöntöt valmiiksi päivän aikana.
MUTTA Mitäh! Meiltä puuttuu yksi etuseinä. Soitin Markulle, ihmettelimme hetken asiaa ja kerroin myös hänelle, että ruuveja ei ole tarpeeksi. Hän lupautui tekemään puuttuvan etuseinän.

Henkka ja Mikko sahaushommissa. Kuva Ziljihan Bahana

Kahvitauko! Apuksen tarjoamat herkulliset eväät ja Valkjärven kyläyhdistyksen tuoma kahvi maistuivat. Siinä samalla saimme rupatella ja suunnitella miten työt saadaan valmiiksi. Henkka, juotuaan kahvin, lähti tien päälle hoitamaan asioita.

Aloitimme Zillin kanssa hihnojen ja narujen pujottelun pönttörunkoihin. Pian tuli Henkka, joka huomasi, että hän oli unohtanut Markulle sen etuseinän jota mm. oli mennyt hakemaan. Ei kun uudestaan matkaan. Onneksi matka ei ole pitkä.

Henkka ja Mikko kiinnityshommissa sekä Tapio tutkii jotain. Kuva Ziljihan Bahana

Mikko joutui lähtemään juhliin. Kattoryhmä oli ollut ahkera ja alkoi kattojen kiinnittäminen. Siinä menikin tovi. Henkka hoiti loppuun pohjien kiinnittämisen ja samalla piti joitakin kattojen kiinnitysrimoja lyhentämään kun eivät olleet sopivan mittaisia. Yhteistyöllä saimme pöntöt valmiiksi klo 15.00. mennessä.

Seuraavaksi kannoimme pöntöt ulos valokuvausta varten ja siivosimme luokat jäljiltämme.

Kuvassa upeat pöntöt ja tekijät: Heikki Kiuru, Ritva Leino, Tapio Tiirikainen ja Henri Stenroos. Kuvasta puuttuu Mikko Alakorva sekä kameran takana ollut Zill. Kuva Ziljihan Bahana

Zillin otettua kuvat, nostimme pöntöt Henkan autoon. Suljimme ovat ja kukin poistui taholleen. Henkka vei Zillin ja pöntöt Lähtelään. Minä pääsin Heikin kyydissä kotiin.

SE ON TEHTY!!

TAPIO TIIRIKAINEN

20 telkänpönttöä ovat nyt valmiina luovutettavaksi maanomistajille Valkjärven rannoille. Tätä kirjoitettaessa meillä on jo 9 sopimusta maanomistajien kanssa.

Tervetuloa telkät uusiin asuntoihinne!

Kiitämme kaikkia projektiin tähän mennessä osallistuneita henkilöitä, olette tehneet upeaa työtä. Kiitos myös kaikille projektin tukijoille, ilman teitä projekti ei olisi toteutunut. Kiitos myös Mika Sipuralle, jonka tekemästä tutkimuksesta kaikki sai alkunsa.

Ari Niiniviita ja Tapio Tiirikainen

Projektia tukevat seuraavat organisaatiot:
• Nurmijärvi – Klaukkalan rotaryklubi ry
• Valkjärven kyläyhdistys
• ProValkjärvi ry
• Keski- ja Pohjois-Uudenmaan Lintuharrastajat Apus ry
• Nurmijärven Luonto ry
• Lions club Klaukkalan Leat
• K-Rauta Korpisaari

Lue lisää projektin taustalla olevasta tutkimuksesta sekä miten projekti lähti liikkeelle: