Vaihtovuoteni tuli loppuun kesäkuun alussa. Suomeen paluu oli toisaalta surullista, mutta toisaalta oli ihana palata rakkaaseen kotimaahan. Nyt varsinkin koulun alettua alkaa tulla ikävä Argentiinan stressivapaata elämää ja tulee mieleen paljon ihania muistoja. Tässä niistä muutama.

Senni Argentiinassa

Argentiina on upea maa jossa luonto vaihtelee tropiikista jäätiköihin.Pääsimme toiselle retkelle Argentiinan pohjoisosiin yhdessä muiden vaihto-opppilaiden kanssa. Retki kesti kaksi viikkoa ja vierailimme mm. Iguazun kansallispuistossa, Saltassa, Talampayassa ja Tilcarassa.  Molemmat reissut olivat uskomattomia ja oli hämmästyttävää nähdä kuinka paljon yhdestä maasta voi löytää niin erilaisia näköaloja.

Iguassun putoukset sijaitsevat Iguaçujoessa Argentiinan ja Brasilian rajalla.

Rotary vaIhto-oppilaita Argentiinassa oli samaan aikaan kymmenestä eri maasta.

Etelä-Amerikan suola-aavikot ovat vanhaa merenpohjaa, joka on noussut vuorien sylissä kilometrien korkeuksiin.

Talampaya National Park

Tilaran

Yksi vuoden mielettömimmistä hetkistä oli jalkapallon maailmanmestaruuskisat ja Argentiinan voitto. Argentiinassa jalkapallokulttuuri on ihan eri tasolla, kuin Suomessa. Jokaista Argentiinan peliä katsottiin jännityksellä niin kotisohvalla, lentokentällä, kuin lentokoneessakin. Itse finaalipäivänä lähdimme voiton jälkeen samaan tapaan kuin Suomessakin, torille.

”Torilla tavataan”

Näiden tähtihetkien lisäksi haluan kertoa elämästäni ylipäätään Argentiinassa. Asuin pikkukaupungissa nimeltä Chascomus, joka sijaitsi noin kahden tunnin päästä Argentiinan pääkaupungista, Buenos Airesista. Argentiinassa on paikoin turvatonta, joten olin tyytyväinen kun asuin pikkukaupungissa, jossa oli turvallista asua. Toisaalta kaupunki oli lähellä pääkaupunkia, jonka takia pystyin matkustamaan sinne usein.

Chascomús Lake

Chascomús ”City”

Kouluun paluu Suomessa oli itselleni hieman käänteinen kulttuurishokki. Argentiinassa koulutuksen taso on paljon Suomea heikompi ja koulussa vallitsee erilainen tunnelma. Pidin kuitenkin koulun rennosta menosta ja tapahtumista, joita koulussa järjestettiin harva se päivä. Koulupäivät olivat Argentiinassa mukavan lyhyitä, yleensä seitsemästä aamulla päivä yhteen. Näin ollen vapaa-aikaa jäi mukavasti.

Kavereita luokassa

Koulun tapahtuma

Pikkukaupungissa oli rauhallista, joten vapaa-aikani käytin kavereideni kanssa paikallisen järven äärellä, picnicillä tai kahvilassa. Kesällä kuumuuden yltyessä lepäilin altaan äärellä. Pelasin myös koripalloa, joka on ollut rakas harrastukseni jo 4-vuotiaasta alkaen. Alkuun en ymmärtänyt kieltä, joten koripallon ymmärtäminen oli mukavaa.

10 kuukauden aikana, jonka vietin Argentiinassa asuin kolmessa perheessä.  Kaikkien perheiden kanssa tulin todella hyvin toimeen, ja olen vieläkin jokaiseen yhteydessä. Minusta oli mukava nähdä erilaisia perinteitä erilaisten perheiden kesken, sillä jokainen perheistäni oli hyvin erilainen. Sain siis laajemman kuvan elämästä Argentiinassa.

Argentiinassa ihmiset ovat todella ulospäinsuuntautuneita, joten kavereiden saanti oli suhteellisen helppoa. Minun pikkukylässäni ei lisäksi ollut koskaan ennen ollut vaihto-oppilasta, joten moni halusin tutusta minuun.

Argentiinalaisten kavereiden lisäksi sain paljon kavereita ympäri maailmaa, kun ystävystyin moniin vaihto-oppilaisiin.

Argentiinan ja Suomen eroavaisuuksien vuoksi minulta usein kysyttiin kulttuurishokeista. Ja niitähän riitti. Itsestäänselvien asioiden kuten kenkien käytön sisällä, siestojen sekä jalkapallon tärkeyden lisäksi monet muut asiat yllättivät minut Argentiinassa. Suomalaiselle varsinkin argentiinalaisten aikakäsitys oli iso shokki.

Ylipäätään tämä vuosi oli sanoin kuvaamaton, täynnä kaikenlaista ihanaa, josta saan olla kiitollinen. Vuodesta jäi käteen uuden kielen lisäksi myös uusi kulttuuri, kaverit niin Argentiinasta kuin ympäri maailmaa sekä ehdottomasti avarampi maailmankatsomus. Tämän lisäksi kasvoin paljon ihmisenä itsevarmemmaksi ja itsenäisemmäksi. Toisaalta osaan arvostaa myös enemmän Suomea.

Kiitos Rotary!
-Senni