TERVEISET ARGENTIINASTA

Heippa taas, ja terveisiä täältä Argentiinan auringosta. Tällä hetkellä lämpömittari kaupungissani eli Chascomúksessa näyttää 35 astetta, ja vielä kuumempaa on luvassa. Olen ollut Argentiinassa nyt hieman vajaa neljä kuukautta, ja matkan varrelle on mahtunut paljon kaikenlaista hauskaa.

Asun Argentiinan pääkaupungista, Buenos Airesista kaksi tuntia etelään pikkukaupungissa nimeltä Chascomús. Täällä kaikki löytyy läheltä kävelymatkan päästä ja jos tekeminen loppuu, pääkaupunkiin on helppo päästä.

Mulla tulee nykytiedon mukaan olemaan kolme perhettä, ja ensimmäinen perheenvaihto tapahtuu uuden vuoden jälkeen. Olen tällä hetkellä siis vielä mun ensimmäisessä host-perheessä, enkä mä parempaa olisi voinut toivoakaan. Täällä kotona mun lisäksi asustaa vanhemmat, mun nelivuotias host-sisko, koira ja kissa. Perheeseen kuuluu myös 15-vuotias tyttö, joka on tällä hetkellä vaihto-oppilaana Norjassa.

Alotin pari viikkoa sitten kesäloman, mutta sitä ennen kävin koulua yksityiskoulussa nimeltä Instituto Divino Corazón. Mun kanssa samaa koulua kävi myös toinen vaihtari Sveitsistä, jonka kanssa ollaan ainoita vaihtareita täällä meidän kaupungissa. Koulupäivät on täällä todella erilaisia, sillä kouluun mennään puoli kahdeksalta ja kotiin palataan lounaalle noin yhden aikaan. Myös opetus on paljon rennompaa, ja yleensä tunnit kuluvatkin siihen, että kaikki vaihtelevat kuulumisiaan.

Vapaa-ajalla mä harrastan koripalloa paikallisessa seurassa nimeltä Club Atlético Chascomús. Harrastin koripalloa myös Suomessa, joten oli mukava jatkaa lajia, josta pidin. Treenejä mulla on kolme kertaa viikossa ja pelit yleensä sunnuntaisin. Muun vapaa-ajan mä käytän kavereiden kanssa esimerkiksi paikallisen järven äärellä, shoppaillessa tai uima-altaalla.

Argentiinan lämmön lisäksi mä olen tykästynyt argentiinalaisten tapoihin, ruokaan ja yleisesti kultuuriin. Ehdottomasti mun mielestä paras asia täällä on ihmiset. Täällä ihmiset ovat hyvin positiivisia, avoimia sekä erittäin uteliaita. Kavereiden saanti on ollut siis suhteellisen helppoa.

Arjen lisäksi mä oon saanu tehdä upeita asioita täällä ja tässä hieman mun lempihetkiä tältä vaihtovuodelta:

Mun vaihtovuosi lähti liikkeelle kolmen päivän orientaatioleirillä São Paulossa, Brasiliassa muiden suomalaisten argentiinaan tai brasiliaan lähtevien vaihtareiden kanssa. Siellä me vierailtiin erilaisissa turistikohteissa, kuten Altino Arantes rakennuksessa, the MASP museossa, kahvimuseossa sekä upeassa rantakaupungissa, Santosissa. Sen lisäksi meille järjestettiin oppitunti tulevasta vaihto-vuodesta.

Asia, jonka tiesin jo ennen Argentiinaan tuloa oli ehdottomasti heidän rakkaus jalkapalloon. Ja se todellakin on suuri osa kulttuuria, varsinkin tällä hetkellä maailmanmestaruuskilpailujen aikaan. Maailmanmestaruuskilpailuja ennen pääsin kuitenkin katsomaan Argentiinalaisen ensimmäisen divisioonan pelin, jossa pelasi host-perheeni lempijoukkue Boca juniors vastaan Huracán. Tunnelma pelissä oli aivan uskomaton.

Parhaiden kokemuksien joukkoon kuuluu ehdottomasti matkani Tigreen, kaupunkiin, jossa seuraava host-isäni asuu perheineen. Vietin viikon heidän perheessään vaihtari kaverini kanssa. Siellä kävimme useissa turistikohteissa, mutta ehdottomasti lempiasioitani olivat shoppailu ja veneretki Delta el Tigrellä. Toivon siis ehdottomasti pääseväni kaupunkiin taas uudelleen.

Vielä viimeisenä, palasin juuri eilen matkaltani Patagoniaan. Rotary järjesti siellä meidän piirin vaihtareille matkan. Matkustimme siellä kahteen kaupunkiin, ensin El Calafateen ja sitten Ushuaiaan. El Calafatessa vierailimme mm. Kylässä nimeltä El Chaltén, jossa näimme tunnetut Cerro Torren ja Cerro Fitz Royn vuorenhuiput. Samasta kaupungista matkustimme kuuluisalle Perito Moreno jäätikölle. Siellä otimme venereissun jäätikön edustalla, jonka jälkeen pääsimme kävelemään jäätikön päällä ja juomaan vettä suoraan jäätiköstä.

Ushuaiassa kävimme mm. Tierra del Fuego kansallispuistossa, junaretkellä maailman lopussa, maailman lopun vankilassa sekä veneretkellä, jossa saimme nähdä pingviinejä ja merileijonia.

Vuosi on ollut tähän asti aivan unohtumaton ja en malta odottaa, mitä tuleva tuo tullessaan.

Senni