Lapset esittävät piirroksiaan joulupukille

Sodan keskellä ankeissa ja vaarallisissa olosuhteissa elävät Ukrainan lapset, nuoret terveet ja sairaat, heidän vanhempansa, aikuiset ja sotilaat saivat Joulupukin heltymään ja lähtemään vierailulle Ukrainan sotatoimialueelle.

Raimo Laitinen, joka on rovaniemeläisen rotaryklubin Santa Claus Rotaryklubi ry:n jäsen, teki ikämuistoisen matkan sodan runtelemaan Ukrainaan joulupukin ominaisuudessa. Ohessa on hänen matkakertomuksensa.

Tein tämän vierailun Suomen ja Saksan Rotareiden suurlähettiläänä. Ajatus tästä vierailusta lähti kytemään Harkovan Rotary Club ”Kharkiv Nadiya” presidentin Yulia Pavichenkon Rovaniemen vierailusta. Teimme silloin yhdessä tervehdysvideon Harkovan ja koko Ukrainan lapsille ja nuorille. Samalla otin vastaan lasten tervehdyksiä, piirustuksia, kirjeitä ja käsin tehdyn Ukrainanuken. Taisin silloin ehdottaa Yulialle, että tulisin mielelläni vierailulle Ukrainaan. Tästä tehtiin sittemmin päätös ja sovittiin ajankohta. Yulia oli minun seuranani koko matkan. Ukrainan lapset alkoivat valmistella Joulupukin vierailua. He piirsivät, kirjoittivat ja valmistelivat esityksiä minulle.

Näin taisi vierähtää kuukauden päivät, että lapset saivat muuta ajateltavaa kuin tuon karmean sodan. Matkani alkoi 27.09 jolloin lensin Unkariin. Olin siellä Rovaniemen edustajana ystävyyskaupunki vierailulla Veszprémissä ja Ajkassa Suomi-Unkari-Seuran hallituksen jäsenenä. 2.10.2022 vierailu Unkarissa päättyi ja Ukrainan rotarit hakivat minut henkilöautolla Budapestista Uzhgorodiin. Näin alkoi suuri seikkailuni Ukrainassa.

Joulupukki esiintyi joka päivä 2–3 kertaan ja yleensä illalla tapasin aikuisia. Ensimmäinen Rotary-illallinen oli 3.10.2022 Uzhgorodissa.

4.10.2022 tapasin lapsia 3 tunnin ajan. Sitten matka jatkui kohti Rakhivia. Siirtymät tehtiin aina Rotareiden henkilöautoilla. 5.10.2022 esiintyi Joulupukki Rakhivissa.

6.10.2022 siirryttiin seuraavaan kohteeseen Bukovel, joka sijaitsee vuoristoseudulla. Välimatkat olivat varsin pitkiä ja tietysti niihin meni aikaa. 7.10.2022 esiintyi Joulupukki lapsille 3 tunnin ajan. 8.10.2022 esiintyi Joulupukki lapsille Bukovelissa. Sitten oli illalla RC ”Kharkiv Nadiya” järjestämä illallinen.

Jäseniä rotaryklubista Kharkiv Nadiya sekä klubin satelliittiklubista tapasivat joulupukin Rovaniemeltä

9.10.2022 esiintyi Joulupukki lapsille Joulupukin Residencessä, Bukovelissa. Sitten matka jatkui kohti Rivneä.

Rotaryjäseniä rotaryklubista Rivne. Muusikko on nimeltään Lotsi Bacha. Kuva tapaamisesta joulupukin kanssa.

10.10.2022 Rivnessä piti Joulupukilla olla kaksi esitystä, mutta tämä päivä oli surun täyttämä. Ilmahälytyssireenit soivat, raketteja, pommeja ja ammuksia oli ilma täynnä. Kaikkien piti mennä pommisuojiin. Joulupukin ulkoilmaesitys peruttiin lasten turvallisuuden vuoksi. Toinen esitys oli tarkoitettu autistisille lapsille. Tämäkin aluksi peruttiin, mutta järjestävän tahon ihmiset tulivat pommisuojaan ja kysyivät minulta, uskallanko minä esiintyä, vaikka tilanne on vaarallinen. Samalla he kertoivat, kuinka pettyneitä lapset olivat! He kysyivät hoitajiltaan ja vanhemmiltaan, miksi sota estää kaiken kauniin? Kysyin, että ovatko lapset turvassa ja sanoin, että jos he uskaltavat, uskallan minäkin.

Niinpä Joulupukki esiintyi ja voi sitä riemua ja naurua, iloisia silmiä, hymysuita. He osasivat näyttää, kuinka onnellisia he olivat. Joulupukilla oli välillä tippa silmässä, kun hän katseli tätä lasten ja aikuisten riemua.

Joulupukin vieressä oli hyvä olla

Illalla oli sitten Rivnessa vuorossa District Governorin, Vitalii Leskon (D2232) järjestämä Rotary-illallinen.

Perinteinen tanssi- ja lauluklubi Ivano-Frankivskista esiintyi joulupukin kunniaksi

11.10.2022 olikin sitten poislähdön aika. Minun oli tarkoitus lähteä junalla 3.30. Menimme hyvissä ajoin Rivnen rautatieasemalle, mutta meille kerrottiin, että juna myöhäsyy 5.30 tuntia. Edellisen päivän pommitukset olivat särkeneet uudenaikaiset junat, ja liekö ratakin mennyt poikki.

Eipä siinä auttanut muu kuin palata hotellin pommisuojaan ja nukkua vähäsen. Sitten oli vuorossa aamupala pommisuojassa. Tämän jälkeen lähdettiin uudestaan rautatieasemalle, jonne juna olikin tullut etuajassa ja se lähti heti kun sain matkalaukkuni junaan. Juna oli ikivanha, mutta toimiva. Matka Rivne – Uzhgorod kesti 13 tuntia. Siellä meitä oli vastassa rotaryveli, jonka luona yövyimme. Seuraavana päivänä oli sitten poislähdön aika. Aamulla tulivat minua hakemaan samat rotarirouvat, jotka minut hakivat Budapestista.

Ukrainan ja Unkarin rajalle oli yli 20 kilometrin pituiset rekkajonot, mutta onneksi oli kaksi kaistaa. Ukrainassa ajettiin autolla liki 6 000 km. DG 2232 Vitalii Leskon kyydissä olin liki 700 km.

Ukrainan rotarit vastasivat minun kiertueestani, kuljetuksista ja turvallisuudesta. Kokemuksena tämä oli varsin autenttinen ja sain sodasta ja sen kauheudesta täydellisen kuvan. Tätä täydensivät sodan kauhuja kokeneiden ihmisten kertomukset ja näyttämät kuvat. Harkovissa, Kiovassa, Lvivissa, Marieporissa ja Odessassa olivat todella tukalat oltavat. Minulle tämä oli sellainen kokemus, jota en unohda koskaan. Muutaman tunnin lentomatkan päässä Rovaniemeltä on käynnissä täysi sota. Tätä en olisi voinut koskaan kuvitellakaan!

Alueen RD 2232 kuvernööri Vitalii Lesko kuvaili minulle hyvin kotiin tuloaan liki kuukauden matkustamisen jälkeen.
– Olipa ihana tulla kotiin, ei vettä, ei sähköä, ei lämpöä, ei ruokaa, ei ja ei, oli ainoastaan omat koiramme pitämässä vartiota talossamme.

Olin erittäin ylpeä Ukrainan rotareista. He tekivät kaikkialla pyynteetöntä avustustyötä aamusta iltaan. Kyllä tämän kaiken pyörittämiseen tarvitaan valtava organisaatio. Siinä Rotarit ovat maailman parhaita.

Raimo Laitinen
Santa Claus Rotaryklubi ry