Klubimme jäsen Jaakko Kyllönen on tehnyt hienoa työtä sodan jaloista pakenevien ukrainalaisten hyväksi. Hän on kuljettanut A. Kyllönen Oy:n busseilla jo kolme ukrainalaisryhmää turvaan Suomeen.

Kuhmosta Jaakko on ajanut yhdessä apukuljettajan ja avustajien kanssa Kajaanin, Helsingin ja Tallinnan kautta Varsovaan, mistä turvapaikanhakijat ovat nousseet bussiin.

Ensimmäinen matka toteutui maalis-huhtikuun vaihteessa 2022, toinen syys-lokakuussa 2022 ja viimeisin eli kolmas tammikuun puolivälissä tänä vuonna.

Klubikokouksessa 8. helmikuuta veli Jaakko kertoi, miten toisaalta avustustarvikkeiden kuljetus ukrainalaisille ja toisaalta turvaa hakevien lasten, äitien, vanhusten ja vammautuneiden tuominen turvaan Suomeen on onnistunut.

Samalla hän kertoi, miten koskettavaa on ollut nähdä Ukrainasta evakoitujen hätä ja turvattomuus.

Avustusmatkat ovat tapahtuneet yhteistyössä Pohjois-Suomen Ukraina-seuran kanssa. Seura on myös auttanut avustuslähetysten keräämisessä ja yhteyksien luomisessa Puolan ja Ukrainan viranomaisten ja avustusjärjestöjen kanssa.

Pääsääntöisesti kaikki on mennyt hyvin.

Jaakko Kyllönen toki ihmetteli, miten viimeisen avustusmatkan kohdalla Suomen viranomaiset ottivat ylimääräistä roolia kuljetuksissa. Siksi Varsovasta kyytiin lähteneet eivät päässeet aikaisemmin sovitulla tavalla perille apuaan luvanneisiin kuntiin.

Jaakko Kyllönen antoi tunnustusta puolalaisille. He ovat tehneet hienoa työtä sotaa pakoon lähteneiden ukrainalaisten hyväksi. Myös monet yksityiset yrittäjät ja ihmiset auttavat hädässä olevia.

Tähän saakka Jaakko Kyllönen ja A. Kyllönen Oy ovat tehneet avustuskuljetuksia talkoohengessä. Viimeiselle matkalle saatiin kuitenkin jo sponsoreita polttoainekuluihin, Jaakko Kyllönen kertoi.

Kolme evakointimatkaa Varsovaan tehnyt Jaakko Kyllönen on nähnyt konkreettisesti ukrainalaisten hädän ja tuskan.