Nuorille suunnattu johtajuuskoulutus jatkui itsenäisyyspäivän jälkeisenä tiistaina työyhteisötaitoihin paneutumisella. Kuhmon Rotaryklubin järjestämään koulutukseen osallistuu Kuhmon yhteislukion toisen vuoden opiskelijoita, yhteensä noin 25 nuorta.

Kamarimusiikkikeskuksen Amati-kahvila tarjosi oppitunnille tunnelmallisen miljöön. Nuoret kuuntelivat tarkkaavaisesti, kun Kuhmon Kamarimusiikin toiminnanjohtaja Sari Rusanen kertoi, miten pyrkimys h

yvään työyhteisöön näkyy festivaalin arvoissa ja toimintatavoissa. Kuhmon Kamarimusiikki onkin erinomainen esimerkki hyvästä työyhteisöstä, sillä se kuuluu tunnetusti maailman parhaisiin musiikkijuhliin.
– Tavoitteemme on olla maailman paras kamarimusiikkifestivaali, Sari Rusanen tiivisti.

Kuhmon Kamarimusiikki kuuluu maailman parhaimpiin musiikkijuhliin. Toiminnanjohtaja Sari Rusanen kertoi festivaalin johtamisen arvoista ja toimintatavoista.

Kaikki ovat tasavertaisia

Hyvässä työyhteisössä toimivat ihmiset ovat motivoituneita. Sarin mielestä motivoinnissa olennaista on kaikkien tasavertainen kohtelu.
– Kaikki ovat yhtä tärkeitä. Kiusaaminen on ehdottomasti kielletty, samoin rasismi ja vihapuhe. Erilaisuutta pitää sietää, hän kuvasi festivaalin sääntöjä.
– Kaikki ovat hyviä tyyppejä. Jokaisella on jokin vahva ominaisuus. Sen ansiosta olemme yhdessä vahvempia, Sari summasi.

Kamarimusiikkifestivaalissa yhteistyöhenkeä vahvistetaan yhteisissä tilaisuuksissa.
– Ongelmista puhutaan avoimesti. Syyllisiä ei kuitenkaan etsitä, vaan syitä ja ongelmien ratkaisuja.
Työyhteisön onnistumista juhlitaan yhteisesti. Niin tehtiin myös viime kesänä.
– Koronasta huolimatta festivaali onnistui erinomaisesti, eikä meillä ollut yhtään tartuntaa, Sari Rusanen iloitsi.

Nuorille paljon työmahdollisuuksia

Sari käsitteli esityksessään laajasti työsuhteeseen liittyvät asiat sekä työnantajan että työntekijän näkökulmasta. Muutamille nuorille Kuhmon Kamarimusiikki olikin jo ennestään tuttu työpaikka.
Heinäkuussa järjestettävä kaksiviikkoinen festivaali tarjoaa monenlaisia asiakaspalvelutehtäviä.
– Monet saattavat ajatella, että musiikkiosaaminen on välttämätön vaatimus, mutta näin ei ole, Sari huomautti ja kannusti nuoria hakemaan töihin.
Nuoret saivat myös hyviä vinkkejä työhaastattelua varten. Myönteinen asenne on keskeinen asia.
– Kohteliaisuus ja avoin katsekontakti ovat asiakastyötä tekevälle tärkeitä, Sari muistutti.

Nuorten johtajuuskoulutus on suunniteltu tiiviissä yhteistyössä Kuhmon yhteislukion opinnonohjaaja Päivi Kähkösen (vasemmalla) ja rehtori Eila Vilénin kanssa. Kurssin toisella opetusjaksolla oli aiheena hyvä työyhteisö, josta puhui Kuhmon Kamarimusiikin toiminnanjohtaja Sari Rusanen.