Toimitusjohtaja Tommi Ruha esittelemässä juuri valmistunutta uutta sahalinjaa vieraille.

Keskiviikkona 14.8. rotaryklubimme pääsi tutustumaan Kuhmo Oy:n uuteen sahalinjaan yhdessä kuhmolaisten senioriopettajien kanssa. Noin 20 henkilön suuruista ryhmäämme isännöi toimitusjohtaja Tommi Ruha.
Vuodesta 2013 Kuhmo Oy:n toimitusjohtajana työskennellyt Tommi Ruha on lähtöisin Enontekiöltä. Sieltä opinnot johtivat Helsingin kautta Joensuuhun. Hänen uraansa on mahtunut ennen Kuhmo Oy:tä muun muassa vuosi USA:ssa sekä työskentelyä Ponssella ja Vapolla.

Esittelykierroksella saimme kattavan ja erinomaisen kuvauksen sahan ja koko toimialan tilanteesta ja näkymistä.
Kuhmo Oy:n liikevaihto vuonna 2023 oli 101,5 miljoonaa euroa. Uusin, noin 55 miljoonan euron investointi, täydentyi viime vuonna, kun yhtiö otti käyttöön uuden pääsahalinjan. Investointi toteuttaa yhtiön missiota kasvaa ja kehittyä kannattavasti. Tommi Ruha kiitti, että sahaa on pidetty hyvässä kunnossa myös takavuosina. Vuodesta 1988 alkaen investoinnit nousevat jo yhteensä 180 miljoonaan euroon.
Investoinnin ansiosta vuotuinen sahauskapasiteetti nousi 410.000:stä puoleen miljoonaan kuutiometriin. Yhtiö työllistää suoraan 164 henkilöä. Välillinen työllisyysvaikutus nousee useisiin satoihin.
Sahan vuotuinen raaka-ainetarve on 1,1 miljoonaa kuutiometriä. Tästä 80 prosenttia on mäntytukkeja ja loput kuusitukkeja. Päähankinta-alue on Kainuun maakunta.

Kuhmo Oy on ylpeä paikallisista juuristaan ja raaka-aineen uusiutuvuudesta sekä tuotteidensa korkeasta laadusta. Tommi Ruha kommentoi vastuullisuutta ja muistutti, että hakkuiden rajoittaminen voi kasvattaa hiilinieluja vain lyhytkestoisesti. Puu sitoo hiilidioksidia vain kasvaessaan. Kasvua kannattaa edistää ja hiilinieluja kasvattaa sitomalla hiilidioksidia puurakennuksiin ja muihin pitkäkestoisiin puutuotteisiin.

Sahatavaramarkkioiden tilanne on tällä hetkellä haastava. Tommi Ruha arvioi tämän vuoden jatkuvan vaikeana. Sahojen tilanne korjautuu vasta kun maailmanlaajuinen taloustilanne kohentuu. Tähän vaikuttaa keskeisesti korkotason lasku. Sahatavaran vaikeasta markkinatilanteesta huolimatta tukkipuun hinta on korkea. Puumarkkinoita on kuumentanut tuontipuun määrän romahdus Venäjän hyökättyä Ukrainaan.

Kuhmo Oy tuottaa sahatavaran lisäksi selluhaketta, kuitupuuta sekä puupolttoaineita kuten brikettiä. Sahan sivutuotteita hyödyntää naapuritontille toimiva Kuhmon Lämpö Oy, joka tuottaa lämpöä ja sähköä.
Sahan asiakkaat ovat ympäri maailmaa. Vientimaita ovat muun muassa USA, Uuteen-Seelanti, Australia, Japani, Hollantn, Tunisia, Egypti ja Baltian maat.

Lopuksi pääsimme näkemään uuden sahalinjan toimintaa tehdasalueen kierroksen avulla. Lämmin kiitos Kuhmo Oy:lle antoisasta vierailusta!

Toimitusjohtaja Tommi Ruha kertoi myös saha-alan markkinatilanteesta.

Luonnollisesti vieraille tarjottiin kahvit jutustelun lomassa.