Säveltäjä Outi Tarkiainen kiitti Kuhmon Rotaryklubia huomionosoituksesta.

Säveltäjä Outi Tarkiainen kiitti Kuhmon Rotaryklubia huomionosoituksesta. Kuvassa myös presidentti Ritva Komaulainen ja Samuel-poika.

Kuhmon Rotaryklubi ry palkitsi lauantaina 16. heinäkuuta järjestetyssä Intercity-kokouksessa Kuhmon vuoden 2022 ammattilaisena säveltäjä Outi Tarkiaisen. Tunnustuksen luovutti klubin presidentti Ritva Komulainen yhdessä sihteeri Marita Huotarin kanssa.

Palkitsemisen perusteluissa klubi toteaa, että Outi Tarkiainen on hyvin monipuolinen säveltäjä. Rotaryklubin mielestä Tarkiainen monipuolistaa ja laajentaa kuhmolaista kulttuuriosaamista. Rovaniemellä syntynyt ja perheen perustamisen myötä kuhmolaistunut Tarkiainen tuo kotikaupunkiaan hyvin myönteisellä tavalla esille julkisessa esiintymisessään.

Outi Tarkiainen on säveltänyt orkesteri- ja kamarimusiikkia, näyttämöteoksia, teoksia orkesterille ja solistille sekä musiikkia jazzorkestereille. Hänen sävellyksiään ovat tilanneet ja esittäneet muun muassa BBC Philharmonic, kanadalainen The National Arts Centre Orchestra, norjalainen Arctic Philharmonic, hollantilainen Metropole Orchestra, San Francisco Symphony Orchestra, Tukholman kuninkaallinen filharmoninen orkesteri ja Radion sinfoniaorkesteri.

Tarkiainen on saanut kansallisesti ja kansainvälisesti merkittävästä työstään huomattavia tunnustuksia. Hänet valittiin Vuoden naiseksi 2021, ja hän sai Lapin taidepalkinnon 2019.

Oopperan kantaesitys sai upeat arvostelut

Outi Tarkiaisen tähänastisen tuotannon laajamittaisin vokaaliteos on Wirginia Woolfin teokseen pohjautuva ooppera A Room of One’s Own, joka sai maailman kantaesityksensä Saksassa Hagenin oopperatalossa toukokuussa 2022. Tarkiainen pitää oopperaa tähän mennessä tärkeimpänä saavutuksenaan säveltäjänä.

”Oli upeaa päästä seuraamaan teoksen nousua lavalle lähes 150 ammattilaisen yhteisvoimin toteuttamana”, hän toteaa.

Säveltäjä itse joutui katsomaan kantaesityksen karanteenissa oopperatalon takana Zoomin välityksellä, sillä epäonneksi perhe sairastui koronaan pari päivää ennen ensi-iltaa.

Ensi-ilta sujui loistavasti, ja ooppera sai upeat arvostelut Saksassa.

”Pääsin näkemään toisen esityksen paikan päällä ja olin siitä erittäin tyytyväinen ja onnellinen”, Outi Tarkiainen kertoo.

Teoksen Suomen ensiesitys on Savonlinnan oopperajuhlilla heinäkuussa 2023.

”Silloin kainuulaisillakin on hyvä mahdollisuus päästä tutustumaan teokseen täällä koti-Suomessa”, Tarkiainen huomauttaa.

Kuhmo on hyvä asuinympäristö

Säveltäminen on kiinnostanut Outi Tarkiaista pienestä pitäen. Hän kirjoitti ensimmäiset sävellyksensä nuoteiksi jo ennen kouluikää. Tarkiainen on sukunsa ainoa säveltäjä, mutta muita musiikin ammattilaisia löytyy.

Musiikkiopintonsa Outi Tarkiainen aloitti Lapin musiikkiopistossa.

”Se tarjosi minulle hyvän kasvualustan muusikkona ja säveltäjänä – vapaan säestyksen opettajani Juri Maevski ja pianonsoiton opettajani Hannele Vaarama suhtautuivat kannustavasti varhaisiin sävellyksiini”, hän kuvaa opiston merkitystä.

Sibelius-Akatemiassa Tarkiainen opiskeli säveltämistä ensiksi jazz-osastolla ja sitten taidemusiikkiosastolla. Opettajina toimivat Eero Hämeenniemi ja Veli-Matti Puumala.

Tarkiainen viihtyy Kuhmossa. Perheeseen kuuluu klarinetistipuoliso Lauri Sallinen sekä kolme poikaa. Outi Tarkiainen kiittelee kotikaupunkiaan rauhalliseksi ja lapsiperheille hyvin palveluita järjestäväksi asuinympäristöksi.

”Poikamme ovat nauttineet Kuhmon musiikkiopiston muskareista alusta pitäen!”

Vuoden ammattilaisia palkittu 2001 lähtien

Rotary on eettisellä pohjalla toimiva maailmanlaajuinen palvelujärjestö. Toiminnan perustana ovat paikalliset rotaryklubit. Suomessa ja Virossa on lähes 300 rotaryklubia ja rotareita niissä on yhteensä noin 9 000.

Ammattipalvelu on rotarylle tärkeä toimintamuoto ja se on ollut mukana järjestön perustamisesta eli vuodesta 1905 lähtien. Tarkoituksena on edistää eri ammattien tuntemusta ja arvostusta.

Kuhmon Rotaryklubi on palkinnut Kuhmon vuoden ammattilaisen 2001 lähtien. Vuonna 2020 palkitseminen estyi koronapandemian vuoksi. Outi Tarkiainen on 21. tunnustuksen saanut kuhmolainen.