Kuhmolaisnuorille järjestettävän johtajuuskoulutuksen ensimmäisellä opetusjaksolla puhuneet Eila Valtanen ja Timo Kyllönen loivat osallistujiin tulevaisuudenuskoa. He muistuttivat myös yhteistyön merkityksestä ja kannustivat avoimuuteen ja kunnioitukseen kontakteissa.

Kuhmon Rotaryklubi käynnisti 23.11. jo kolmannen nuorille suunnatun RYLA-johtajuuskurssin. Aiemmat koulutukset ovat olleet vuosina 2014 ja 2017.

RYLA-kurssin tavoitteena on lisätä nuorten kiinnostusta johtamiseen sekä kannustaa heitä aloitteellisuuteen, avoimeen vuorovaikutukseen ja eettiseen toimintatapaan. Koulutuksentoteutukseen saadaan tukea rotarypiiriltä ja Kuhmo Oy:ltä.

Nyt alkaneelle kurssille osallistuu Kuhmon yhteislukion toisen vuoden opiskelijoita. Ryhmän koko on noin 25 henkilöä. Kurssi toteutetaan kuluvana lukuvuonna koulupäivien aikana. Opetusjaksoillaerilaisissa yrityksissä tai muissa organisaatioissa johtotehtävissä toimivat henkilöt kertovat omia kokemuksiaan ja antavat nuorille vinkkejä. Koulutuksen sisältö on suunniteltu tiiviissä yhteistyössä Kuhmon yhteislukion rehtorin ja opinnonohjaajan kanssa.

Kaikki työ on yhtä arvokasta

Luontokeskus Petolan viihtyisissä tiloissa pidetyssä koulutuksen avauksessa oli puhujina kaksijohtamisen asiantuntijaa. Kuhmolaisen KipinäMedian yrittäjä Timo Kyllönen lähestyi kurssinteemaa unelmien näkökulmasta. Hän kannusti nuoria kuuntelemaan itseään ja tekemään valintoja omien arvojensa pohjalta.

Timo muistutti, että kaikki työ ja kaikki ammatit ovat yhtä arvokkaita, ja kaikesta kokemuksesta on hyötyä tulevissa tehtävissä.

– Ei kannata huolestua, vaikka oma tavoite ei vielä olisikaan tiedossa, hän rohkaisi.

Lentualta Oy:n toimitusjohtaja Eila Valtanen kertoi nuorille oman kokemuksensa pohjalta, miten työelämässä tulee toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Metsänhoitajaksi kouluttautunut Eila on tehnyt pitkän uran metsäsektorilla Lapissa ja Kainuussa. Ennen yrityselämään siirtymistä Eila toimi pitkään Kuhmon kaupunginjohtajana luotsaten muun muassa Woodpoliksen puutuoteklusterin syntymistä ja kehittymistä.

Eila muistutti, että toisen ihmisen kuuntelu on olennaista ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa. Hän pahoitteli nykyajalle ominaista jatkuvaa kilpailua.

–Tärkeää on kuitenkin ottaa aikaa levolle, harrastuksille ja virkistykselle, Eila kannusti.

Osallistujat kuuntelivat tarkkaavaisena Eila Valtasen puhetta. Eila tarjosi nuorille perspektiiviä lukemalla esityksensä lopuksi kirjeen 17-vuotiaalle itselleen!

Yrittäjä Timo Kyllönen Kuhmon Luontokeskus Petolan viihtyisässä aulassa. Timo kertoi omasta urastaan ja vakuutti, että kaikesta työkokemuksesta on hyötyä tulevaisuudessa.

Ryla-koulutus on suunniteltu tiiviissä yhteistyössä Kuhmon yhteislukion opinnonohjaaja Päivi Kähkösen kanssa.