Kuhmon Rotaryklubi palkitisi hallituksen puheenjohtajan, diplomi-insinööri Juha Virran Kuhmon vuoden 2021 ammattilaisena lauantaina 17. heinäkuuta. Palkinnon luovutti presidentti Erja Mannersuo kamarimusiikkikeskus Amatissa järjestetyssä tilaisuudessa.

Kuhmon Rotaryklubi ry palkitsi lauantaina 17. heinäkuuta Kuhmon vuoden ammattilaisena Oy CrossLam Kuhmo Ltd:n hallituksen puheenjohtajan, diplomi-insinööri Juha Virran. Tunnustuksen luovutti klubin presidentti Erja Mannersuo.

Palkitsemisen perusteluissa klubi toteaa, että Juha Virta on todellinen puurakentamisen edelläkävijä ja suunnannäyttäjä.

Juha Virta aloitti työskentelyn Kuhmo Oy:ssä kesäkuussa 1985. Hän siirtyi vastaamaan yhtiön myynnistä ja markkinoinnista syksyllä 1986. Vuoden 1992 alusta lähtien Virta jatkoi myynti- ja markkinointijohtajan tehtävän hoitamista Lontoosta käsin.

Vuonna 1997 Juha Virta osti teollisuusneuvos Lauri Nakarin kanssa enemmistön Kuhmo Oy:stä, ja koko osakekanta siirtyi toimivan johdon haltuun. Virta jatkoi myynnin ja markkinoinnin johdossa vuoden 2011 loppuun saakka, jolloin tehtävät siirtyivät Matti Sipiläiselle.

Jäätyään pois työstään Kuhmo Oy:ssä Juha Virta halusi luoda Kuhmoon aivan uutta puualan teollisuutta. Hänen Kantolan teollisuusalueelle perustamansa Oy CrossLam Kuhmo Ltd rekisteröitiin vuoden 2014 alussa. Tehdas hyödyntää kainuulaista, korkeatasoista puuraaka-ainetta.

– Elokuussa 2014 valmistui ensimmäinen suomalainen CLT-levy, Juha Virta kertoo.

Juha Virta on lisäksi pääosakas Elementti Sampo Oy:ssä ja yhtiön hallituksen puheenjohtaja. Keväällä 2015 perustetusta Elementti Samposta on lyhyessä ajassa kehittynyt Suomen johtava puuelementtitalojen, erityisesti kerrostalojen valmistaja. Elementtien tuotannossa paikallisten teollisten ja logistiikan yritysten osaaminen ja yhteistyö korostuvat.

– Elementti Sampon hallissa on valmistunut jo 17 puukerrostaloa Suomeen. Niissä kaikissa on käytetty CrossLamin CLT:tä. Myös Suomen ensimmäinen CLT-runkoinen puukoulu, Kuhmon Tuupalan koulu, tehtiin CrossLamin levystä, Virta toteaa.

Elementti Sampon toteuttamiin suuriin kerrostalohankkeisiin kuuluu esimerkiksi HOAS:in Espoon Tapiolaan rakennuttama, keväällä 2021 valmistunut Tuuliniitty. Opiskelijoiden käyttöön rakennetussa 13-kerroksisessa talossa on yhteensä 165 asuntoa. Se on tiettävästi maailman korkein tilaelementeistä rakennettu kerrostalo.

Kuhmolaisia nuoria tukeakseen Juha Virta perusti vanhempiensa nimeä kantavan Leo ja Anna-Liisa Virran rahaston. Kuhmon yhteislukion kannatusyhdistyksen yhteydessä toimivan rahaston ensisijainen tarkoitus on tukea taiteen, kielten, talouden ja tekniikan opiskeluun liittyviä nuorten tavoitteita.

Kuhmon vuoden 2021 ammattilainen Juha Virta kiitti Kuhmon Rotaryklubia huomionosoituksesta.

Samalla vuoden ammattilainen kertoi urastaan, joka vei Lontooseen, mistä käsin hän hoiti Kuhmo Oy:n sahatavaran myyntiä ja markkinointia menestyksellisesti sahayhtiön kasvun vuosina.