Kuhmon Rotaryklubi ja Kuhmon Senioriopettajat järjestivät yhdessä lauantaina 24. elokuuta 2024 retken Kuopioon. Ohjelmassa oli tutustuminen maalaismarkkinoihin, Lignell & Piispasen tehtaaseen ja ortodoksiseen kirkkomuseoon.

Kuhmon Rotaryklubin yhdessä Kuhmon Senioriopettajien kanssa toteuttama retki Kuopioon lauantaina 24. elokuuta 2024 onnistui mainiostio.
Presidentti Eero Komulainen on rakentanut kiinnostavan ohjelman, johon kuului käynti Kuopion maalaismarkkinoilla torilla, Tutustuminen Lignell & Piispasen historiaan tehtaaseen ja tuotantoon sekä vierailu Kuopiossa sijaitsevassa ortodoksiessa kirkkomuseossa.

Kauppatorilla maalaismarkkinoilla soi muun maalaishenkisen ohjelman ja tuotemyynnin lisäksi Särkijärven polkka. Siitä piti huolen veli Eero Komulainen, joka 2 euron maksulla houkutteli nuoren viulutaiturin soittamaan kaikille tutun kappaleen.

Lompsaa raottamalla presidentti Eero Komulainen ja veli Kaarlo Kilponen saivat kuulla Säkkijärven polkan nuorekkaan katusoittajan esittämänä.

Lounaan jälkeen suuntana oli Oy Gust. Raninin tehdas, missä toimii Lignell & Piispasen tuotantolaitos. Nykyaikaisessa tehdasrakennuksessa, minne on keskitetty Kuopion toiseksi vanhimman yrityksen toiminta, kotimaan myyntipäällikkö Lauri Nylund esitteli yrityksen vuoteen 1852 ulottuvaa historiaa. Sama suku jatkaa Lignell & Piispasen liköörien ja väkijuomien valmistamista. Myös alkuperäinen Sawon viina edelleen tuotannossa.
Eslttelyn lisäksi Nylund tarjosi vieraille liköörimaistiaisia. Yllättäin tarjolla oli puolukkalikööriä, jota kukaan ei onnistunut maistiaisista tunnistamaan. Toki jälkikäteen oli helppo havaita juomasta puolukan aromi.
Oli hienoa havaita, että jo viidennessä ja seitsemännessä sukupolvessa yrityksen toiminnassa olevat yrittäjät ovat onnistuneet kehittämään toimintaan nykyajan vaatimuksia vastaavaksi. Myös tuotekehitys on ollut määrätietoista. Siksi tulevaisuus on varmasti valoisa.
Tehtaanmyymälässä emme päässeet edullisille alkoholiostoksille. Ne pitää tehdä edelleen Altian eli Alkon myymälöistä. Mieleen jäi vuoden 1900 maailmannäyttelyssä palkittu mesimarjalikööri ja Marskin ryyppy, jonka valmistusoikeudet ovat tätä nykyä kuopiolaisyhtiöllä.

Tehdaskierroksella Lignell & Piispasen tuotantotiloissa kotimaan myyntipäällikkö Lauri Nylund esitteli, kuinka eri tuotteet valmistuvat kotimaan ja ulkomaiden markkinoille. Parhaillaan on käynnissä joulusesonkiin tarkoittavat glögit.

Retki Kuopioon päättyi ortodoksiseen kirkkomuseoon. Siellä saimme kuulla ja nähdä ortodoksisen kirkkokunnan synnystä ja kehityksestä sekä Suomen ortodoksisen kirkon vaiheista itsenäistymisen, talvi- ja jatkosodan aikana sekä sodan jälkeisten vuosien kehityksestä.