Kainuun aluegovernor Eino Keränen onnitteli klubia Kainuun klubien ja itsensä puolesta.

Veli IPDG Jorma, veli presidentti Veli-Matti, hyvät rotarisisaret, hyvät rotariveljet ja hyvät kutsuvieraat.

Haluan onnitella omasta puolestani 50-vuotiasta Kuhmon klubia sekä välittää oman klubini, Kajaanin Eliaksen presidentin veli Jarkon onnittelut ja tervehdyksen Kuhmon klubille. Samoin Sotkamon klubin, teidän kummiklubinne presidentti, veli Taisto pyysi välittämään Sotkamon klubin onnittelut Kuhmon klubille.

Veli Taisto oli pahoillaan, kun ei terveystilanteensa vuoksi päässyt juhlaanne. Myös Kajaanin klubin presidentti, veli Allan pyysi välittämään onnittelut ja tervehdyksensä juhlaanne.

Kun olen hiukan päässyt tutustumaan parin viime vuoden aikana klubiinne ja henkilökohtaisesti muutamiin teistä Kuhmon klubin rotareista, päällimmäiseksi on mieleeni jäänyt teidän poikkeuksellinen aktiivisuus, iloinen yhdessä tekeminen, ystävyys ja yhteisöllisyys. Näiden piirteiden ja ominaisuuksien soisi olevan myös muiden klubien ominaisuuksia

Kuten veli Martti omassa Kuhmon klubin historiikissä toi esille, olette toteuttaneet lukuisan määrän paikallisia projekteja ja hyväntekeväisyystempauksia, joilla sanalla sanoen olette tehneet hyvää täällä paikallisesti. Samalla olette tehneet rotarytoimintaa ja aatetta hienolla tavalla näkyväksi täällä Kuhmossa.

Erityisesti minua lämmittää, samoin kuin myös veli Jorma toi esille, teidän nuorten hyväksi tekemänne työ. Mm. leiritoiminta, nuorisovaihto, RYLA- kurssit ja nämä kuuluisat mopokerhot.

Tämän toiminnan kautta te teette erittäin arvokasta työtä nuorten keskuudessa, annatte eväitä ja evästätte näitä nuoria, joista on kasvamassa meidän tulevaisuuden tekijöitä, tulevia päättäjiä ja tulevia johtajia.

Kaikessa tässä teidän toiminnassa toteutuu erinomaisella tavalla meidän rotarien ehkä yksi keskeisin arvo: palvelu ja palveleminen. Pyyteetön palvelu, ilman odotusta vastapalvelusta vaatii myös itsensä likoonpanemista, ja usein jotain omasta itsestä antamista.

Kun mietin tätä, muistin Khalil Gibranin tekstin antamisesta, jonka haluan lukea tässä teille.
”Silloin sanoi rikas mies: Puhu meille antamisesta. Ja hän vastasi:  Te annatte vähäisen kun annatte vain omaisuudestanne. Ainoastaan silloin, kun annatte jotain omasta itsestänne, te tosiaankin annatte”.

Vielä kerran lämpimät onnitteluni Kuhmon klubille, parhainta menestystä, paljon yhdessä tekemisen, palvelemisen ja antamisen iloa seuraaville vuosille ja vuosikymmenille!