Maarja Village on vuonna 2001 perustettu Etelä-Virossa sijaitseva kehitysvammaisten aikuisten yhteisö, jossa on yli 40 itsenäisesti elävää nuorta. Virolainen Tartu Toome Rotaryklubi on yksi yhteisön perustajista ja kehittäjistä.

Tartu Toome Rotaryklubin hankkeen tavoite oli kehittää Maarja Villagesta osaamiskeskus kehitysvammaisille ja heidän ohjaajilleen ja  vähentää kehitysvammaisten työttömyysastetta parantamalla heidän valmiuksiaan ja lisäämällä yrittäjien ja työnantajien tietoisuutta.

Hanke sai Global Grant -tukea 99 000 USD, ja siinä oli mukana Tartu Toome Rotaryklubin lisäksi hollantilainen Son en Breugel Rotaryklubi Eindhovenista, Rotarysäätiö ja piirit 1420 ja 1550. Se toteutettiin lokakuusta 2016 toukokuuhun 2018.

Hanke sisälsi seuraavat toiminnot: koulutusohjelman rakentaminen Maarjan kylän tutoreille, vammaisten, sosiaalityöntekijöiden, yrittäjien ja mentorien koulutusohjelmien kehittäminen, nykyisten työharjoitteluvälineiden parantaminen (laitteet, työkalut, tarvikkeet) sekä hankitun tiedon jakaminen vastaavien palvelujen tarjoajille.

Tutustu Maarja Villageen