Marraskuu 2023

Viime viikkoina minulla on ollut mahdollisuus tehdä klubivierailuilta niin Suomessa kuin Virossakin. On ollut hienoa huomata miten mainiota toimintaa ja hyvän tekemistä klubeissa on. Eräässä klubissa vietimme merkkivuotta ja juhlan kunniaksi eräs klubiveli muisteli pitkää toimintaansa klubissa. Hän totesi, ettei pidä pahana korkean jäsenmaksun maksamista, kun siitä mm rahoitetaan nuorisovaihtoa. Puheenvuorossaan hän korosti kansainvälisyyden, globaalia ymmärryksen merkitystä erityisesti tässä maailman tilanteessa. Puheenvuoron jälkeen keskustelussa tuli esille monia muistoja omista vaihto-
oppilasvuosista tai perheessä olleista vaihto-oppilaista. Moni korosti tärkeää, pitkäaikaista, säilynyttä yhteyttä omaan vaihto-oppilaaseensa ja tämän perheeseen.

Piirimme syyskokouksessa Hanasaaressa nousi esille, että klubien innostus ja mahdollisuudet ottaa vaihto-oppilaita yskii nyt syysflunssan tavoin. Klubit ovat tukeneet Tikkurilan klubin vetämään mielenterveyshanketta ja kokouksessa saattoi jäädä näkemys, että tämä tuki on poissa nuorisovaihdosta. Näinhän se ei ole. Nuorisovaihto on tärkeää rotariperheen vanhaa perustoimintaa ja on luonnollisesti tärkeää, että sitä voidaan toteuttaa. Nuorisovaihto edellyttää klubilta vahvaa sitoutumista, eikä se juuri nyt ole ihan helppoa.

Nuorisovaihto antaa nuorille hyvät lähtötelineet kansainvälistymiseen ja myöhemmin jopa kansainvälisiin tehtäviin. Toivottavasti klubimme jaksavat jatkaa vaihto-oppilastoimintaa yksin tai yhteistyössä muiden klubien kanssa. Klubeissa voi myös pohtia, jos rahoituksen hankkimiseen saisi lähipiiristä ym. tukea. Nuorisovaihtoa toteuttaa toki moni kaupallinen yritys mutta rotariperheen sisällä tapahtuvalla toiminnalla on oma arvonsa ja turvansa. Klubissa se on sijoitus jäsenhankintaan, tulevaisuuteen.

Olin 1990 luvulla tekemässä päiväkotilasten suusta- kirjaa. Yksi 3-4 vuotias totesi topakasti, että hänestä tulee isona maailman viljelijä. Tuo oli hieno lähtökohta aikana, jolloin olimme liittymässä Euroopan Unioniin. Rehellisyyden nimissä lapsi varmaan halusi maanviljelijäksi, mutta tuo ilmaisu- maailman viljelijä on mitä oivin. Nuorisovaihdon kautta me rotarit olemme myös maailman viljelijöitä, tuotamme uusia maailman viljelijöitä. Autamme nuoria kasvamaan kansainvälisyyteen, ymmärtämään erilaisia ihmisiä, erilaista elämää, globaaleja muutoksia ja tapahtumia. Kansainvälisyys kasvattaa myös myötätuntoa. Pidetään yhdessä nuorisovaihto vireänä.

Martti Ahtisaari -muistokirja

Presidentti Ahtisaaren muistoksi oli Presidentin Linnassa muistokirja. Kirjoitin sinne 18.10.2023 muiston, surunvalittelut piirimme 1420 puolesta. Namibiassa Pasilan klubin yhteistyökoulussa, Martti Ahtisaari-koulussa, oli muistotapahtuma ja siellä on ollut avoinna oma muistokirja. Koulussa myös pukeuduttiin mustaan. Martti Ahtisaaren, rauhanneuvottelijan, perintö elää koulussa koska siellä toteutetaan oppilaiden välistä rauhantyötä, vertaissovittelua.

Kutsu juhlistamaan satavuotiasta Inner Wheel -liikettä tammikuussa 2024

Tervetuloa juhlistamaan Inner Wheelin 100-vuotisjuhlaa Kalastajatorpilla 12.
tammikuuta 2024 klo 18.00! Illan ohjelmassa on tervehdyssanoja, juhlapuheita, taidehuutokauppaa, terveyttä edistäviä aktiviteetteja, muistoja ja muuta mukavaa. Yhdessä piirin klubien kanssa tuemme hyväntekeväisyyttä tuottavilla varoilla Wise Nose – ja Koulutus Elämään -säätiön toimintaa. Tilaisuus on avoinna kaikille Inner Wheelin jäsenille, rotareille, puolisoille ja uusille jäsenille. Lue lisää ja ilmoittaudu!

Marraskuussa luonto asettuu talvilepoon. Mutta meille se merkitsee aktiivista klubitoimintaa. Pidetään huolta toisistamme, kannustetaan, autetaan ja tuetaan klubiveljiä ja siskoja. Tehdään hyvää.