Heinäkuu 2023

Rotaryvuosi 2023-2024 on nyt käynnistymässä. Kesäkuussa klubeissa presidentit ovat luovuttaneet ketjuja tuleville presidenteille. Tilaisuuksia on pidetty yksittäisissä klubeissa, mutta klubit ovat järjestäneet myös erilaisia, monen klubin yhteisiä tilaisuuksia. Upeaa.

Onnea kaikille uusille presidenteille tulevassa tehtävässä!

Piirimme ensimmäinen virolainen kuvernööri Urmas Kaarlep luovutti kuvernöörin ketjut minulle kesäkuun alussa järjestetyssä tilaisuudessa. Ketjut ovat raskaat kaulalla, mutta niistä voi lukea piirimme pitkän ja arvokkaan historian. Tehdään yhdessä hieno rotaryvuosi.

Rotaryliike rantautui Eurooppaan 1911 ja Suomeen 1926 ja Viroon 1930. Takana on pitkä historia ja paljon hyvää työtä. Historiaa ja mennyttä tulee kunnioittaa ja arvostaa mutta samalla myös uudistua ajan haasteisiin.

Tammikuussa Rotary Internationalin uusi presidentti, skotti, Gordon MCInally julkaisi vuoden teemansa – Create Hope in the World. Luodaan toivoa maailmaan – oiva teema tässä ajassa, sillä onhan takana raskas, huolta ja epävarmuutta luonut pandemian aika. Toisaalta Euroopassa käydään sotaan, puutetta ja kriisejä on eri puolella, kotona ja maailmalla.

Gordon McInally kannustaa meitä keskittymään mm mielenterveysongelmien huomioimiseen ja tekemään oman osuutemme, jotta ihmiset ympärillämme näkivät toivon, voisivat paremmin ja uskoisivat parempaan tulevaisuuteen. Esitellessään teemaansa Gordon McInally kertoi kokemuksiaan omasta elämästään ja lähipiiristään.

Teeman ympärillä voi järjestää tapahtumia, seminaareja ja isoja tai pieniä palveluprojekteja. Kaikkein tärkeintä on kuitenkin, että pidämme toisistamme huolta klubeissa, lähipiirissä tuemme ja kannustamme toisiamme. Teemme klubitoiminnasta sellaista, että se kannustaa osallistumaan ja osallistujat kokevat yhteisöllisyyttä ja hyvää toveruutta. Monta kertaa pienikin teko voi olla vaikuttava.

Oman kotialueeni Hki-Haagan ilmoitussivulle eräs ikäihminen kiitteli päivän ihanuutta, koska lenkkipolulla hän oli kohdannut ihmisen, joka oli pysähtynyt puhumaan hänen kanssaan. Viestin mukaan hän ei ollut puhunut kenenkään kanssa kahteen viikkoon. Tämä tarina kosketti minua niin, että omalla aamulenkillä yritän aina tervehtiä vastaantulijoita.

Nyt vietämme vielä suvea, kesää. Nautimme kesän tapahtumista, luonnosta. Elo-syyskuussa palaamme taas klubien toimintaan uusin ja virkistynein toimin.

“Jos kansallinen Rotaryjohtaja koskaan yrittää ohjata minkään klubin toimintatapaa, on selvää että hän on mennyt liian pitkälle”

Tämä edellä kuvattu sitaatti on rotaryliikkeen perustaja Paul Harrisin toteamus vuodelta 1912. Minä uskon klubien osaamiseen ja kokemukseen ja tietotaitoon. Näin voimme mennä yhdessä eteenpäin.