Rotarypiirien D1390 ja D9940 (Uusi-Seelanti) yhteinen projekti on saatu toimitettua perille. Kuusi kenttäambulanssia varusteineen matkasi Suomesta Lviv’iin, missä ne luovutettiin RC Kharkiv New Levelin rotareille.

Kenttäambulanssi on vanha pakettiauto, joka on varustettu tarvikkeilla, joilla ihmisen henki pystytään pelastamaan kaikkein haastavimmissa olosuhteissa ja siirtämään hänet sairaalaan jatkohoitoon. Koska kenttäambulanssien elinikä näissä tehtävissä on hyvin lyhyt, on järkevää käyttää edullisempia ajoneuvoja tähän tarkoitukseen ja säästää kalliimmat ambulanssit muihin tehtäviin. Jokaisessa kenttäambulanssissa oli paarien lisäksi lääkinnällisiä varusteita viiteen lähtöön. Lisäksi toimitamme vielä jälkikäteen rahtina käveleviä veripankkeja, jotka myös päätyvät Harkovan alueelle.

Matka oli vaiheikas, ja vaati rajamuodollisuuksien vuoksi kaksi yritystä, ennen kuin päästiin perille. Matkan haasteet unohtuivat heti, kun vihdoin tapasimme Harkovan rotarit. Yhteisen illan aikana vaihdoimme viirit ja maidemme liput.

Saattueeseen kuului myös lahjoituksena saatu kuorma-auto, joka valitettavasti jäi vielä Puolan puolelle odottamaan, että ukrainalaiset rotarit noutavat sen sieltä. Pakettiautoja ja kuorma-autoa kun ei saatu yhdessä Puolan ja Ukrainan välisen rajan yli, vaan kuorma-auto on vielä ajettava toiselle raja-asemalle, mistä se voi ylittää rajan.

Projekti oli pitkä ja vaiheikas. Sen valmistelussa oli tärkeä rooli myös Ukrainalaisten Yhdistys Suomessa ry:llä, kun he antoivat käyttöömme hubin, johon tarvikkeita ja autoja voitiin koota.

Vain reilua viikkoa ennen lähtöä projektimme sai vielä uuden ulottuvuuden, kun rotarit eri puolilta Suomea halusivat lähettää matkaamme laatikoittain ja säkeittäin villasukkia. Myös muita hyväkuntoisia talvivaatteita otimme mukaan niin paljon kuin autoihin mahtui.

Lämmin kiitos kaikille projektiin osallistuneille!

Rotary connects people across the world!

#RotaryHelpsUkraine #UkrainalaistenYhdistysSuomessa Rotary Club Kharkiv “New Level” #D9940 #RotaryFinland Judy Bain Virpi Honkala Kari Johns Nirha — henkilöiden Kai Parkkola ja Veli-Matti Heinijoki kanssa.