Koulupuu on Lahden alueen rotareiden yhteinen hanke, joka tukee vähävaraisten perheiden nuorten toisen asteen opintoja avustamalla kirjojen, tietokoneiden ja muiden opiskelutarvikkeiden hankinnassa. Ensisijaisesti kohteena ovat opintonsa aloittavat, toissijaisesti jo pidemmälle opinnoissaan ehtineet. Tuki kohdennetaan niihin nuoriin, joita ei kyetä auttamaan toimeentulotuen kautta.

Alueen nuorten tarve tällaiseen tukeen tuli ilmi Joulupuu-keräyksen lahjatoivelistoissa jo syksyllä 2018. Myös paikallisessa mediassa on kerrottu nuorista, jotka eivät voi hakeutua esimerkiksi lukioon, koska tietokoneeseen tai kirjoihin ei ole varaa. Koulupuu lahjoitti ensimmäiset tietokoneet lukiolaisille ja työasuja ammattiin opiskeleville syksyllä 2019.

Nyt COVID-19 -pandemian kiristämässä taloudellisessa tilanteessa alueen toisen asteen opiskelijoiden tuen tarpeen pelätään kasvaneen merkittävästi. Koulupuu tukee toisen asteen opiskelijoita myös kuluvan lukuvuoden aikana ja tarve hankkeen jatkamiselle myös ensi lukuvuonna on ilmeinen.

Kumppanimme on Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän lapsiperhetyö, joka etsii tuen tarpeessa olevat nuoret. Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymä on kuntien omistama julkinen organisaatio, jonka omistajakuntina ovat Asikkala, Hartola, Heinola, Hollola, Iitti, Kärkölä, Lahti, Myrskylä, Orimattila, Padasjoki, Pukkila ja Sysmä. Koulupuun tuki voi kohdistua lapsiperhetyön työntekijöiden harkinnan mukaan kaikkien näiden kuntien alueella asuvien nuorten koulutyöhön.

Lahden alueen rotaryklubeista hanketta ovat tukeneet Hollola-Salpakangas, Kanta-Hollola, Lahti-Laune, Lahti-Wellamo, Lahti-Wesijärvi ja Lahden rotaryklubi, joka keräsi merkittävän summan lahjoituksia myös 75-vuotisjuhlansa huomionosoituksina. Muina tukijoina on yksityishenkilöitä sekä Päijät-Hämeen Konstantinusyhdistys.