Nuoret Rotarit

Rotarysta ovat kiinnostuneita myös nuoret aikuiset

Turku Samppalinnan Rotaryklubi ry on saanut viime aikoina monta uutta nuorta jäsentä vanhempien rotareiden iloksi. Kuvassa ovat presidentit vuosilta 2021-2026. Keski-ikä on 48,4 vuotta.Presidentit vasemmalta lukien Marcus Penttinen, Eeva Nurminen, Mari Kangas, Tommi Sundqvist ja edessä klubin nuorin jäsen tuleva presidentti Johannes Iljanka.

Klubin onnistunut rekrytointikamppanja on paljolti aktiivisten jäsenten ansiota. Erityinen jäsenmagneetti on ollut Riku Lehtinen, jonka verkostojen kautta klubi on saanut monta uutta jäsentä.

Monet yhdistykset kamppalevat  uusista jäsenistä jäsenkatoa estääkseen.  Jäsenkadon syynä on nähty nykymaailman nopea tempo, sitoutumisen pelko ja monta muuta kilpailevaa mahdollisuutta.

Sitran selvitys Demokratia osaksi nuorten aikuisten arkea antaa tähän pohdintaan uutta näkökulmaa.

Selvityksen mukaan monet nuoret aikuiset kokevat, etteivät heidän omat taitonsa johtaa tai verkostoitua riitä osallistumiseen. Myöskään rohkeutta tai sosiaalisia taitoja ei koeta olevan tarpeeksi. Nuoret aikuiset olisivat kuitenkin vanhempia ikäluokkia halukkaampia toimimaan yhteiskunnassa nykyistä aktiivisemmin, etenkin jos he saisivat tukea ja rohkaisua. He toivoivat kyselyssä esimerkiksi avoimien ovien tilaisuuksia tai muita matalan kynnyksen tapoja, jotka helpottaisivat heidän pääsyään mukaan toimintaan.

Nykyinen maailmantilanne on herättänyt  auttamisen halun. Rotaryn toiminta on siihen hyvä ja luotettava vaihtoehto. Rotary on onneksi nostanut imagoaan ja tunnettuuttaan erityisesti sosiaalisen median ja aktiivisen viestinnän avulla. Monet ihmiset haluavat olla mukana toiminnassa, joka on konkretiaa, näkyvää, hyödyllistä ja vetovoimaista. Kuka haluaa olla mukana järjestössä, jota ei tunneta?

Onkin ollut ilahduttavaa havaita, että myös nuoret aikuiset ovat löytäneet rotaryn. Toivottavasti annamme heille tilaa toimia, emmekä tukahduta mahdollisia uusia toimintamalleja vetoamalla vanhoihin hyviin aikoihin ja tapoihin sanomalla, että näin tehtiin ennen ja että näin tehdään nytkin.

Tervetuloa uudet ideat ja toimintatavat! Rotarius on iloinen asia.

Erja Vihervaara

alueen 9 AG