Gambian lapset – Children of Gambia – Season 4 – 2023-2024

Gambian lapset 2023-2024 kansikuva

(17.5.2023) Kauden 2023-2024 päätavoite on saada Samtom FC Academy-joukkueelle tukirahasto koko vuodeksi. Minimisumma on 1200,00 €, jolla varmistetaan heidän toiminta ja selviytyminen. Joukkueessa pelaa tällä hetkellä noin 100 lasta, joista osa on orpolapsia. Ilman tukeamme heillä ei olisi suurta mahdollisuutta pelata oikeassa jalkapallojoukku-eessa. Kaikilla on yksi iso unelma: Ammattilaisuus. Vaikka se onkin haavetta suurelle osalle, sen luoman toivon avulla saamme annettua lapsille jotain erityistä. Sitä, että joku välittää heistä! Tärkeinä tavoitteina on saada heidät selviytymään omassa maassaan ja välttämään pakolaisuus. Uusina asioina on rekryvideot pelaajista, joilla markkinoidaan heitä suurempiin seuroihin sekä kummiohjelma, jossa tuetaan lapsen koulumaksuja vuosi kerrallaan. Turku Samppalinna Rotariklubin kummityttö, Nyima on kuvassa oikealla.

14.8.2023
Elokuun uutiskirje – kuulumisia Gambiasta

Ihan ensimmäiseksi suuri KIITOS kaikille teille tukijoille, ilman teitä emme olisi selvinneet taloudellisesti kevään ja kesän 2023 yli. Erityiskiitos Virpi ja Matti Honkalalle Raahesta sekä Ari Nivolalle Uudestakaupungista. He ovat henkilökohtaisesti auttaneet vuoden 2023-2024 projektin erinomaiseen vauhtiin.

UUSI KAUSI ALKOI HEINÄKUUSSA
Meillä on ollut lomakuukausi päällä heinäkuussa, mutta joukkueella on ollut täysi kuhina päällä koko kuukauden. Saan noin 3 viestiä/päivä Gambiasta, joten kesä on ollut täynnä hyvin aktiivista rotarytoimintaa. Heinäkuun lopussa alkoi uuden kauden valmistelu jalkapallosarjaan. Päävalmentaja  Samilla on tällä hetkellä positiivinen ongelma. Viimeisen turnauksen tuoma pieni suosio ja paikallinen julkisuus tuo uusia tulijoita joukkueeseen. Maksimimäärä pyritään kuitenkin pitämään noin 100 lapsessa, se on yhdelle päävalmentajalle todella iso vastuu. Tavoitteenamme onkin toiminnan pysyvyys. Kun tietää Gambian jatkuvasti vaihtuvat haasteet, siinä onkin tekemistä kerrakseen.

VARUSTEIDEN PÄIVITYSTÄ
Uusi kausi tarkoittaa Gambian lasten kohdalla mm. varusteiden päivittämistä. Suurin ongelma juuri nyt on huonot pallot ja muutamien pelaajien nappikset. Sam vie kenkiä ja varusteita suutarille, jotta niitä voitaisiin vielä pelastaa.

ERI TAPOJA AUTTAA

YKSI JALKAPALLO MAKSAA 20 €
Voit lahjoittaa haluamasi määrän jalkapalloja ja maksaa vastaavan summan Turku Samppalinna rotaryklubin tilille FI91 3131 3001 1652 16. Tähän mennessä lahjoittaneita ovat: Johannes Iljanka (Turku), Virpi ja Matti Honkala (Raahe), Terhi Valkeejärvi (Raisio), Heli Mikkola (Turku) ja Ari Nivola, Uusikaupunki.

KONTTIKERÄYS

KONTTIKERÄYS Aloitan myös tavara keräyksen seuraavaan konttiin. Yhteistyökumppanimme lähettää kontteja Gambiaan joka kuukausi, seuraavan keräyksen tähtäin on 31.8.2023 . Ottakaa yhteyttä minuun lisätietoja varten (tommisun@gmail.com). Voitte myös lähettää/tuoda tavaralahjoituksia Turkuun tai postitse. SOITTO ENSIN. Pelastusarmeijan hätämajoitus, Uudenmaankatu 3 1.krs.20500 Turku. Ohjaajien puhelin: 050-5939 584 (klo 9-18). Kontin toimitusaika n. 4 kk.

TOIVO ON TÄRKEÄ VOIMAVARA Olimme Nauvossa vierailemassa ja tapasimme piirin 1410 uuden kuvernöörin Aaro Söderlundin. Oliko sattumaa vai ei, päävalmentaja soitti juuri silloin videopuhelun Gambiasta. Juttelimme uudesta kaudesta ja jalkapallojen ja varusteiden tarpeesta. Sami kiitti vielä Rotareita tuesta. Samille jäi hyvä muisto puhelusta ja hän kertoi siitä koko joukkueelle. Hän kertoi, että puhuminen uuden “Bossin” kanssa loi heille taas uutta toivoa.

KIITOS SPONSOREILLE

Turku Samppalinna Rotaryklubi on menestyksekkäästi vetänyt Gambian lapset -projektia vuosina 2019-2022 piirin 1410 tukemana. Projektin päätavoitteet ovat olleet: Joukkueen rekisteröiminen – Paremman ravinnon antaminen kanafarmarin avulla – Pakolaisuuden välttäminen ja sen vaaroista tiedottaminen. Projektin kaikkein tärkeimpänä tavoitteena on ollut tarjota vähävaraisille lapsille harrastus oikeassa jalkapallojoukkueessa. Kun aloitimme, lapsia oli 17. Nyt heitä pelaa Samtom FC Academy-tiimissä 100 lasta iältään 9-18 vuotiaita. Iso osa on myös orpolapsia. Näille lapsille joukkue on lähes ainoa toivon tuoja muuten niin vaikeassa ja köyhässä arjessa.

Mukavaa elokuuta!

Lasten ja Samtom FC Akatemian puolesta,
Tommi Sundqvist
Turku Samppalinna RC
tommisun@gmail.com
0400-160025

Lapset kiittävät teitä rakkaat sponsorimme! Haastamme myös sinun Rotaryklubisi mukaan tähän keräykseen! Perus sponsoripaketti on 100,00 €/klubi. Pääsponsoriksi pääsee suuremmalla summalla (Uusikaupunki on antanut 600,00 € ja on lisäksi haastanut kaksi klubia mukaan). Myös yksittäiset Rotarit saavat osallistua samalla lailla kuin Virpi ja Matti Honkala ovat tehneet. Keräyksen tukijoina toimivat PRID Virpi ja PDG Matti Honkala Raahen Rotaryklubista. Haluamme yhdessä pitää lasten unelmat elossa myös kaudella 2023-2024. Pääasialliset minimikulut ovat päävalmentajan tuki 50 €/kk, varustekulut ja lukuisat turnauskulut. Yllättäviltä menoiltakaan ei voida välttyä. Minitavoite on saada 1200,00 € koko vuodelle.