Rotary Internationalin kauden 2021–2022 presidentti Shekhar Mehta on nostanut esille erityisesti tyttöjen eriarvoisen aseman, mutta monet asiat koskettavat kaikkia lapsia eri puolilla maailmaa yhtä lailla. Järjestössämme nähdään myös lasten oikeudet asiana, johon tulee vaikuttaa.

Edelleen taistelemme poliota vastaan, koronaepidemiassa rokotteiden saatavuus ei ole itsestään selvää kaikkialla. Sodat, erilaiset kriisit, luonnon katastrofit tuovat valtavan uhan lasten hyvinvoinnille, terveydelle ja koulutukselle.

Me Tammer Novassa voimme myös tehdä paljon. Olemme lahjoittaneet apua kriisialueille ShelterBoxin kautta, voimme tehdä lahjoituksia Rotarysäätiön kautta – miten – siitä kuulemme vielä kuun lopulla viikkokokouksessamme.
Myös meillä Suomessa on nähtävä lapset tasavertaisina kansalaisina rakentaessamme elin- ja toimintaympäristöämme, tarjotessamme palveluita, toimiessamme ympäristön ja kestävän kehityksen näkökulmasta.

Erityisesti tänään on ilo kertoa,että nyt myös Suomeen tuodaan RotaKids -toiminta. Keväällä 2021 perustettiin valtakunnallinen työryhmä, jonka tehtävänä on kehittää lapsilähtöistä toimintaa. Rotaryn arvoissa ja teemoissa on tärkeä sanoma, jota voimme tuoda esille myös lapsille suunnatussa toiminnassa ja vaikuttaa varhaisessa vaiheessa tuleviin rotareihin.
Ensimmäinen RotaKides perheleiri järjestetään Kaustisilla helmikuussa 2022.
Rotakids weekend 2022