Eduskuntatalon portaille yhteiskuvaan kerääntyi päälle 30 rotaria ja heidän läheistään. Klubin eduskuntaretki oli menestys niin osanottajamäärältään kuin ohjelmaltaan.

Klubimme vieraili joulukuun puolivälissä Arkadianmäellä. Kaiken kaikkiaan matkassa oli 36 rotaria ja heidän läheistään. Jäsenemme, kansanedustaja Sofia Vikman avasi meille politiikan saloja kokoomuksen eduskuntaryhmän kokoushuoneessa. Koulutuksen, työllisyyden, talouden ja turvallisuuden ajankohtaisiin asioihin pureuduttiin tavalla, joka herätti kosolti keskustelua. Myös kansanedustajan työnkulusta saimme kattavasti tietoa. Sofian sopeutumista edustajan työhön edesauttoi se, että hänelle työpaikka oli tuttu avustajapestinsä myötä. Myös toiminta kaupunginvaltuustossa antoi ymmärrystä siihen, millä tavoin haluamiinsa asioihin on mahdollista vaikuttaa. Keskustelun aikana kävi selväksi, että menestyminen edustajan työssä edellyttää omistautumista ja pitkäjänteisyyttä.

Sofia ja 199 muuta kansanedustajaa saavat kyllä tehdä työtään hulppeassa miljöössä. J. S. Sirénin suunnittelema rakennus kävi läpi vuosina 2015-17 mittavan peruskorjauksen, ja tuon työn jälkiä saimme ihastella opastetulla kierroksella. Erityisesti mieleen jäivät istuntosalin katon sokeriruokolaatat ja Wäinö Aaltosen kullatut kipsiveistokset. Oma lukunsa oli tietysti Paternosterhissi, jonka kyytiin teki mieli yhden, jos toisenkin rotarin.

Eduskuntavierailun lisäksi ehdimme retkemme aikana poiketa Helsingin uudessa keskustakirjastossa Oodissa ja nauttia ravintola Eliten klassikkolistalta maittavan illallisen. Hienoa oli myös se, että kerrankin oli hyvin aikaa seurustella niin bussimatkoilla kuin retkikohteissa.