Koulut alkoivat Sodankylässä keskiviikkona 9.8.2023. Sodankylän Rotaryklubi ja MLL:n Sodankylän paikallisyhdistys  turvasivat koulujen aloituspäivänä lasten ja nuorten koulumatkaa teiden ylityskohdissa.

Ohjeiden jaon jälkeen keltaisiin huomioliiveihin pukeutuneet vapaaehtoiset levittäytyvät koulun ympäristöön suojateille ja tien ylityspaikoille.

Tempausten tarkoituksena on herätellä autoilijoita siihen, että koululaiset ovat jälleen liikenteessä. Autoilijoiden toivotaan olevan tarkkaavaisia ja varovaisia erityisesti koulujen läheisyydessä  –paitsi koulun alkaessa, myös ympäri vuoden. Lapsilla on oikeus liikkua turvallisesti liikenteessä.

Lapsi liikenteessä on aina huomiomerkki, jolloin autoilijan on syytä valpastua. Se, onko suojatie koululaiselle turvallinen paikka ylittää tie, riippuu meistä aikuisista auton ratissa. Autoilijan kannattaa hidastaa hyvissä ajoin ennen suojatietä ja pysähtyä, jotta koululaiselle – ja toki muillekin jalankulkijoille – kerrotaan, että tämä on huomattu ja tätä väistetään, kuten kuuluukin. Kun oma ajonopeus on riittävän alhainen, ehtii suojatielle tulevat havainnoimaan ajoissa, eikä lapsia säikytellä äkkijarrutuksin.