Projektit

Rotary on palvelujärjestö. Toimimme tunnuslauseemme Palvelu itsekkyyden edelle (Service above self) mukaisesti paikallisesti ja maailmanlaajuisesti. Kansainvälinen humanitäärinen palvelumme toteutuu Rotarysäätiömme koordinoimana ja hyväksyttyjen kumppaneiden kanssa.

Paavon polun kunnostus

Mikä on Paavon polku? Uusi ulkoilumahdollisuus kaikenikäisille oikeassa metsässä lähellä kylää. Lue lisää

KÄYTTÖTARKOITUS
Aikaisemmin opetusmetsänä toiminut alue jäi vaille käyttäjiä, kun metsäopetus siirtyi Rovaniemelle. Ajatus kyläkeskuksen lähellä olevasta metsäluontopolusta oli houkutteleva. Rotaryklubimme päätti ryhtyä kunnostamaan aluetta. Hanke tuottaisi monenlaista hyvää paikkakunnalle: virkistysalue kaikille ja luonto – opetuskohde koululaisille.

YHTEISTYÖRYHMÄ
Metsähallitus, Lapin ammattiopisto, Sodankylän Mettäpojat ry, Sodankylän kunta (opettaja) ja Sodankylän Rotaryklubi ry. Kokenut graafikko toteutti opasteet ja tietolaulut. Myöhemmin mukaan tuli Metsäkeskus, joka toteutti Mobiilisti metsään-hankeen Metsäinen- sovelluksen polulle. Paavon polku siirtyi digiaikaan.

KUNNOSTUSHANKE KÄYNNISTYI
ideana syksyllä 2014. Suunnitelma kypsyi D1400-piiriapuraha – anomuksen laatimiseen toukokuussa 2015. Elokuussa tuli tieto 1500 euron apurahan myöntämisestä.

TALKOOTYÖ
alkoi syksyllä 2015 luontokartoituksella. Tässä metsässä on runsaasti mielenkiintoista esiteltävää luonnon toiminnasta, kasvistosta ja eläimistöstä. Määrittelimme opastuksen tavoitteet, polun linjauksen ja merkinnän, luontokohteet, rakenteiden täydentämisen ja teknisen toteutuksen.Talkootyö jatkui 2016-2017.
Talkootyötä on tehty 2015- 2017 noin 800 h eli 115 työpäivää suunnittelussa, valmistelussa ja toteutuksessa.

RAHOITUS
Apurahat D1400 piiriapuraha 1500€ ja Metsäsäätiö 1000€.
Kulut 2015-2017 yhteensä 5315,78 €. Sodankylän Rotaryklubin osuus kuluista 2815,78 €.

HANKKEEN TAVOITTEET noudattavat rotarien yleisiä hanketavoitteita, palvella paikallista yhteisöä siten, että elämän laatu paranee.Vaikutus on pitkäaikainen ja ulottuu kaikkiin ikäryhmiin.

Hankkeen päätösjuhlat pidettiin 11.10.2017 yhteistyökumppanien kesken kauniissa syksyn säässä puolikodalla tulilla kahvistellen.

Paavon polun kunnostusprojekti on saanut runsaasti huomiota alueen lehdissä ja sosiaalisessa mediassa.

Kokoontumistiedot

Paikka: