Varainhankinta ja lahjoitukset

Rotaryklubimme on mukana sekä paikallisessa että maailmanlaajuisessa palvelutyössä monin eri tavoin. Teemme lähihankkeita nuorison, ikääntyvän väestön ja luonnon hyvinvoinnin turvaamiseksi. Keräämme varoja hankkeidemme rahoittamiseksi.

Osallistumme kansainvälisiin humanitäärisiin hankkeisiin rotarien yhteisen Rotarysäätiön kautta.

Säätiöllä on kuusi keskittämisaluetta:

1. Sairauksien ehkäisy ja hoito.

2. Äidin ja lapsenterveys.

3. Peruskoulutus sekä luku- ja kirjoitustaito.

4. Puhdas vesi ja sanitaatio.

5. Rauhantutkimus sekä konfliktien ehkäisy ja sovittelu.

6. Taloudellinen ja yhteiskunnallinen kehittäminen.

Rotarysäätiön varat ovat rotarien itsensä lahjoittamia.

Kansainväliset hankkeet ovat useiden rotaryklubien tai rotarypiirien yhteisiä. Sodankylän Rotaryklubi ry on yli viiden vuoden ajan osallistunut yhdessä Suomen pohjoisen rotarypiirin D1400 sekä Intian rotarypiirin D3150 kanssa hankkeeseen Kaakkois-Intian köyhyysalueella. Alue on osan vuotta sateetonta ja hyvin kuivaa. Siellä on rakennettu kaivoja ja kastelujärjestelmiä, sekä tuettu kouluja hankkimalla pulpetteja ja muita puuttuvia koulutarvikkeita. Tärkeä hanke, erityisesti tyttöjen koulukäynnin mahdollistamiseksi, on ollut vessojen rakentaminen kouluille. Myös opettajien jatkokoulutusta on tuettu.

Klubimme osallistuu vuosittaisen poliokeräyksen avulla yli 30 vuotta sitten alkaneeseen hankkeeseen polion hävittämiseksi maailmasta. Tehokkaan organisaation ansiosta yhdellä kerätyllä eurolla pystytään rokottamaan kolme lasta. Rotarien lopullinen tavoite on lähellä: Viime vuosina kotoperäiseen poliovirukseen sairastuneita on ollut 15 – 20 lasta vuodessa kriisialueilla Afganistanissa, Pakistanissa ja Nigeriassa. Riittävän rokotuskattavuuden saavuttamiseksi tarvitaan vielä muutaman vuoden ponnistelu.

Sodankyläläiset ovat osallistuneet kiitettävästi järjestämiimme poliokeräyksiin. Saavuttamamme tulos on ollut vuosittain rotarypiirin kärkisijoilla.

Klubimme varainhankinta tulot ovat koostuneet Sodankylän Rotarysanomien ilmoitustuloista, arpajaistuloista Rotaryarpajaisista ja kokouksissamme pelattavasta ruletista sekä linnunpönttöjen rakentamisesta ja myynnistä. Lahjoituksia emme ole viime vuosina saaneet.

Kokoontumistiedot

Paikka: