Nuorisovaihto

2018 Lotta

Nurmijärvi-Klaukkalan rotaryklubin vaihdossa olleet nuoret kertovat kokemuksistaan:

Brasilia lumosi 17-vuotiaan Lotan

Kirjoittanut toimittaja Riitta Ketola, julkaistu Nurmijärven Uutiset 10.10.2018

NUORISOVAIHTO Nurmijärvi-Klaukkalan Rotaryklubi tarjosi mahdollisuuden tutustua uuteen maahan

Lotta Lehti asui vaihto-oppilasaikansa Joao Pessoa -nimisessä kaupungissa meren rannalla Brasilian koillisosassa.

Lotta Lehden kotialbumi

Uusia ystäviä, uusi kieli ja uusia elämyksiä. Siinä muutamia syitä, jonka vuoksi Klaukkalan Metsäkylässä asuva Lotta Lehti, 17, päätti hakea Nurmijärvi-Klaukkalan Rotaryklubin kautta vuosivaihtoon. Paikaksi valikoitui lopulta Brasilia, vaikka alun perin pohdinnassa olivat Australian ja Ranskan tyyppiset maat.

– Vaihtovuosi Brasiliassa oli hyvä mahdollisuus oppia ihan uusi kieli. Portugalista on tulevaisuudessa enemmän hyötyä kuin vaikka englannista, uskoo Lehti, joka aloitti tänä syksynä opiskelut Töölön yhteiskoulun lukiossa. Siellä hän opiskelee nyt uutena kielenä espanjaa.

Portugalin taitojakin hän voi käyttää koulussa, sillä siellä on brasilialainen vaihto-oppilas.

Rotary-vaihtoon kuuluu se, että vaihto-oppilaat asuvat kolmessa eri perheessä noin kolmen kuukauden jaksoissa yhden lukuvuoden ajan.

– Ensimmäisessä perheessäni oli eläkeläisrouva ja hänen aikuinen poikansa. Heillä oli aikaa opettaa minulle portugalia.

Toiseen perheeseen mennessä kieli olikin jo varsin hyvin hallussa.

– Se oli kiireinen ja aktiivinen perhe, jossa oli kaksi teini-ikäistä lasta. Kolmannessa perheessä minulla puolestaan oli kolme sisarusta.

Erilaisten perheiden kautta maan kulttuuri tuli tutummaksi. Toisaalta, jos jonkun perheen kanssa ei synkkaisi niin hyvin, on kolme kuukautta Lotan mielestä varsin lyhyt aika. Perhettä saa toki vaihtaa, jos ongelmia ilmenee.

Lotta asui Joao Pessoa -nimisessä kaupungissa meren rannalla Brasilian koillisosassa.

– Siellä oli ympäri vuoden noin 28 astetta lämmintä.

Aikaa vietettiin paljon rannalla, mutta myös elokuvissa sekä kuntoillen muun muassa salilla ja zumbaamassa.

– Minulla ei ole mitään tavoitteellisia harrastuksia, mutta niiden jatkaminen onnistuu vaihtovuotenakin. Suomesta siellä oli esimerkiksi yksi poika, joka harrastaa jalkapalloa ja hän jatkoi treenejä tavoitteellisesti vuoden aikana.

Muiden vaihto-oppilaiden ja brasilialaisten ystävien kanssa Lotta vietti paljon aikaa.

Koulujärjestelmä Brasiliassa erilainen kuin Suomessa. Lotan koulupäivät alkoivat aamuseitsemältä ja päättyivät kello 13-14 aikoihin. Paikallisilla tunteja saattoi olla vielä tämän jälkeenkin.

– Opiskelin aineita, joissa monet asiat olivat tuttuja jo yläkoulusta Suomesta, mutta en osallistunut kokeisiin.

Lotta suosittelee vaihto-opiskelua lämpimästi.

Parhaillaan Nurmijärvellä on menossa haastattelut, joiden perusteella seuraava nuori lähtee vuodeksi vaihtoon. Vastaavasti Klaukkalaan tuleville nuorille tarvittaisiin isäntäperheitä. Perheessä ei ole välttämätöntä olla nuoria, jotka ovat kiinnostuneita vaihdosta, vaan kaikki tavalliset perheet tulevat kyseeseen.

Rotary-klubit huolehtivat vaihto-oppilaiden kustannuksista.

Kokoontumistiedot

Paikka: