Vuonna 2015 YK:n yleiskokouksessa hyväksyttiin kestävän kehityksen tavoitteet, globaali toimintaohjelma, josta käytetään nimeä Agenda 2030. Se sisältää 17 tavoitetta, jotka maiden tulisi saavuttaa vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteet koskevat kaikkia maailman maita. Vastuu tavoitteiden saavuttamisesta on maiden hallituksilla.

Rotareilla on seitsemän fokusaluetta eli rauha, koulutus, sairauksien ehkäisy, vesi ja sanitaatio, äitien ja lasten terveys, elinyhteisön taloudellinen kehittäminen ja luonto. Nämä rotareiden tavoitteet ovat YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden joukossa. Tämä kertoo myös YK:n ja rotareiden pitkästä historiasta. Rotary International oli yksi niistä järjestöistä, joita kuultiin ja jotka olivat osaltaan perustamassa YK:ta vuonna 1945.YK:n kestävän kehityksen tavoitteet koskevat meitä kaikkia ja jokainen meistä voi omalla tahollaan ja tavallaan toimia tavoitteiden puolesta sekä yksilönä että rotaryklubin jäsenenä.

Rotariliikkeen tärkein toimija on yksittäinen klubi. Klubit osaavat ja tietävät mikä on paras toimintatapa. Klubin toimintatavat lähtevät jäsenistöstä, jäsenistön taustoista, erityisosaamisesta ja innostuksesta. Myös klubin sijainnilla on merkitystä toimintaan. Se mikä sopii kaupungissa olevalle klubille ei ole ehkä luontevaa ns. maalaisklubille.

Rotareilla on vahvat ja hyvät arvot ja päämäärät. Niiden toteuttaminen on meidän jokaisen tehtävä. Ne ovat meille kaikille hyvä kompassi toimintaamme.

Tämän rotaryvuoden teema – Luodaan toivoa maailmaan – on erittäin hyvä ja ajankohtainen teema ajassamme. On sotaa, kriisejä, eri puolilla maailmaa. Kannamme huolta ilmaston tilasta ja ihmisten hyvinvoinnista, yksinäisyydestä ja mielenterveydestä.

Rotarit eivät toimi alueilla, jotka ovat yhteiskunnan tehtäviä. Mutta silti myös kaltaisissamme hyvinvointivaltioissa on tehtäviä ja yhteiskunnan jättämiä aukkoja, joita voimme toiminnallamme paikata. Klubien toiminnan ei välttämättä tarvitse pitää sisällään suuria, pitkiä projekteja. Nekin ovat tervetulleita. On monia erilaisia tapoja tukea ja auttaa lähiyhteisöä, toisiamme.

Tänään olen menossa tilaisuuteen lähikoululle, jossa puhutaan lasten ja nuorten pahoinvoinnista ja mielenterveydestä. Tilaisuuden yhtenä järjestäjänä on alueen rotaryklubi. Tämä on upeaa. Kyllä klubit osaavat !

Hyvää huhtikuuta kaikille

Ritva Semi

Huhtikuu on ympäristö kuukausi.

Huhtikuussa lauantaina 27.4.2024 Nuuksio, piirineuvottelu ja konferenssi. Ilmoittautuminen on käynnissä.