Elokuu 2023

Rotaryliike on palvelujärjestö, jonka tavoite on tehdä hyvää. Palvelu itsekkyyden edelle on viisas, oiva johtolause työllemme. Vuosien varrella tämä palvelutehtävä, sen tavoite ja luonne ovat muuttuneet.

Meillä pohjoismaissa ja Euroopassa verovaroilla hoidetaan tehtäviä, joita muun muassa monissa Aasian ja Afrikan maissa hoitavat lukuisat vapaaehtoisjärjestöt kuten Rotaryliike.

Silti, myös meillä Suomessa ja Virossa on toimialoja ja tehtäviä, joissa tarvitaan rotareiden, kannustavaa, auttavaa ja tukevaa kättä.

”Älkää väsykö tekemään hyvää”. Näin sanoin minulle eräs vanha piispa Namibian Ambomaalla, pienessä ja köyhässä kylässä. Olin heinäkuussa Namibiassa kiertomatkalla ja kävelin mm. suomalaisten lähetystyöntekijöiden jalanjälkiä. Kuulin ja näin sekä tutustuin suomalaisten uranuurtajien 150 vuotta sitten alkaneeseen työhön ja sen tuloksiin, kirkkoihin, sairaaloihin, kouluihin. Parin koulun seinältä bongasin myös rotaryviirin ja kuulin mm Saksan rotareiden avusta koululle. Namibian pääkaupungissa Martti Ahtisaari koulussa näkyy luonnollisesti Pasilan rotaryklubin vetämä ja piirimme 18 klubin tukema hanke upeasti.

Työmme tuottaa tuloksia – ei siis väsytä tekemästä hyvää. Meitä tarvitaan. Tarvitaan erikokoisia ja näköisiä projekteja kotimaissamme ja kansainvälisesti. Kootaan voimiamme yhteen, tehdään eri klubien välistä yhteistyötä tai hankitaan muita yhteistyökumppaneita.

Työmme tekeminen näkyväksi on tärkeää. Kerrotaan ja viestitään työstämme, sen tavoitteista ja tuloksista tiedotusvälineille ja lähiyhteisölle. Ollaan avoimia ja näkyviä. Työn tekeminen näkyväksi on myös apuna jäsenhankinnassa.

Jotta voisimme toimia ja tehdä hyvää tarvitsemme alati uusia voimia klubeihimme. Nyt uuden toimikauden alku on mainio tilaisuus katsoa ympärillemme ja pohtia keitä voisimme kutsua klubijäseniksi ja toimijoiksi. Rotaryklubi tarjoaa yhteisön, jossa jokainen voi käyttää osaamistaan ja tieto-taitoaan, verkostojaan. Klubikokouksessa korostuu hyvä toveruus, jota me jokainen tarvitsemme. Viikkokokoukset ovat hetkiä, jolloin voi oppia, keskustella ja argumentoida. Jokainen rotaryklubi tarvitsee erilaisia jäseniä, nuoria, keski-ikäisiä, vanhoja, naisia, miehiä ja taustaltaan erilaisia ihmisiä.

Tehdään hyvää yhdessä. Aloitetaan reipas ja toimelias rotarykausi. Näyttää siltä, että tuleva syksy antaa meille mielenkiintoisia teemoja käsiteltäväksi kokouksissa.

Elokuun illat pimenevät mutta kesää on jäljellä – nautitaan siitä !

” Ole muutos, jonka haluat nähdä maailmassa” Mahatma Gandhi

Kuvassa namibialainen rotary Hermanus Bock ja Naminian varapresidentti Nangolo Mbumba ja minä!