Meillä on viikko aikaa järjestää klubin oma tapahtuma ympäristön ja vesistöjen hyväksi ensi sunnuntaina 3.10.! Silakkasoutua emme voi tänä syksynä järjestää. Se siirtyi ensi syksyyn 2.10.2022.

Rotareiden työ lähivesien ja Itämeren hyväksi jatkuu! Kannustamme klubeja omaan lähitapahtumaan, jossa osanottajamäärä ja järjestelyt on helppo organisoida turvallisesti ja iloisesti. Tapahtuma ulkoilmassa sunnuntaina 3.10. on virkistävä vaihtoehto Teamsille ja Zoomille. Nythän myös koronarajoituksissa on tulossa helpotuksia.

·         Roskien keruu rannoilta, puistoista, tienvarsilta – stop mikromuoville
·         Vesirepun esittely ja kokeilu lähikoulun kanssa – lapset innoissaan!
·         Kävelylenkki ja kahvit laavulla – perheet ja ystävät mukaan
·         Kulttuurikävely kaupungin patsaisiin tutustuen oppaan kanssa
·         Haaste paikkakunnan yritykselle Itämeren hyväksi! Koronaturvallisesti ulkoilmassa vaikka pesäpallo-ottelu, futismatsi, golf-turnaus
·         Ulkoilmakonsertti koronaturvallisesti – tuki taiteilijoille ja muusikoille yms.

Silakkasoutu tukee tutkimusalus Arandalla suoritettavia tutkimussukelluksia

Itämeren pohjassa lepäävissä hylyissä yhä olevat haitalliset aineet kuten öljypohjaiset poltto- ja voiteluaineet, ja ammuksissa (Unexploded ordnance, UXO) olevat räjähdysaineet sekä mereen dumpatut kemialliset aseet muodostavat yhä kasvavan ympäristöuhan Itämeren herkälle ympäristölle.

Hylyt syntyivät pääasiallisesti kahtena ajanjaksona, 1914-1918 ja 1939-1945. Hylyt ruostuvat ja hajoavat. Lähitulevaisuudessa tarvitaan tietoa hylkyjen sijainnista, kunnosta ja niiden mahdollisesti sisältämien haitallisten aineiden määristä. Katso video Arandalta: https://www.youtube.com/watch?v=yw3AvHP18qo

Tukivaihtoehtoja

Ehdotamme klubin oman Silakkavaellus-tapahtuman osallistumismaksuksi ja lahjoitukseksi lähivesien ja Itämeren hyväksi 20 €. Enemmänkin saa lahjoittaa!

Yritysten kannatusmaksuksi Itämeren hyväksi ehdotamme 250 € – 500 €.

Lahjoituksen voi tehdä Silakkasoudun tilille IBAN FI82 1351 3000 1331 21, Vantaa Myyrmäki Rotaryklubi.

Tempaukset näkyviin

Kertokaa, millaisia kokemuksia ja elämyksiä syntyy klubien tilaisuuksista! silakkasoutu@gmail.com. Päivittäkää myös piirinne Facebook-sivustoille.

Koko Itämeren alueen rotarit yhteisessä webinaarissa lauantaina 2.10.2021

Alkuperäisen suunnitelman mukaisesti Silakkasoutu-päivää edeltävänä lauantaina 2.10.2021 klo 12 alkaen on BASRAN Baltic Sea Action Network -webinaari ja verkostotapaaminen Zoomissa

Cross border cooperation for Saving the Baltic Sea.

Osallistumislinkki:  https://forms.gle/WDckK7oTrc9DmmRJ8

Silakkasoututerveisin,

Ohjausryhmän puolesta
Markku Juhola, Hausjärvi-Riihimäki rotaryklubi

silakkasoutu@gmail.com
www.silakkasoutu.fi
@silakkasoutu
Seuraava Silakkasoutu on 2.10.2022 – heti muistiin kalenteriin!
silakkasoutu@gmail.com