PolioPlus – 400 miljoonaa rokotettua lasta vuodessa

Yli 2,5 miljardia lasta on saanut rokotussuojan poliota vastaan ja työ jatkuu. Loppusuoralla on vielä kaksi maata, jossa lapsia sairastuu polioon eli lapsihalvaukseen.

Polion hävittäminen maailmasta on ollut Rotaryn kärkihanke jo vuodesta 1988. Tuolloin polioon eli lapsihalvaukseen sairastui noin 350 000 lasta yhden vuoden aikana 125 maassa.

Nyt 36 vuotta myöhemmin työ ei ole vielä valmis, mutta paljon on saatu aikaan.

Polion levinnäisyydessä on tapahtunut huikea muutos: enää on jäljellä kaksi maata, joissa villiä poliovirusta esiintyy: Afganistan ja Pakistan. Vuonna 2023 kummassakin maassa todettiin kuuden lapsen sairastuneen polioon. Tänä vuonna lokakuun puoliväliin mennessä tapauksia on Afganistanissa 22 ja Pakistanissa 28.

Tavoitteen viimeisen vaiheen loppuun vieminen on hidasta ja vaikeaa. Jäljellä olevilla alueilla rokotusten toteuttaminen ei saa aina hallinnon tukea ja kun lapsia jää vaikeakulkuisilla alueilla erilaisten levottomuuksien vuoksi rokottamatta, on vaarana, että tartunnat pääsevät siellä leviämään. Työtä rokotusten järjestelmälliseksi jatkamiseksi tehdään jatkuvasti niin neuvottelupöydissä kuin paikallisesti.

Polion lopullinen hävittäminen on mahdollista. Kun viimeinen tartunta saadaan estettyä, tulee poliosta toinen sairaus, joka on saatu hävitettyä maailmasta. Se ensimmäinen oli isorokko.

Vahvat kumppanit yhteisen tavoitteen takana

Polion lopullinen hävittäminen on rotaryn tavoite, mutta me emme ole tavoitteen kanssa yksin. Rotaryn kumppanit ovat WHO, UNESCO, Bill ja Melinda Gatesin säätiö ja Yhdysvaltain tartuntatautien valvonta- ja ehkäisylaitos (CDC) ja Rokote Allianssi (GAVI).

Hankkeen aikana

• 2,5 miljardia lasta on saanut rokotesuojan poliota vastaan.
  • polio olisi halvaannuttanut 20 miljoonaa ihmistä vuoden 1988 jälkeen.
  • 1,5 miljoonaa ihmistä olisi kuollut polioon.
  • rokotuskampanja on parantanut lasten terveydenhoitoa laajemminkin, esimerkiksi vitamiinipuutoksiin ja tuhkarokkoon on kyetty puuttumaan nopeammin.
  • koronapandemian aikana rokotusverkosto oli valmiina jakamaan koronarokotuksia.

PolioPlus on investointi tulevaisuuteen

Polion torjunta säästää terveydenhuollon kustannuksia: 27 miljardia dollaria on säästetty vuoden 1988 jälkeen ja vuoteen 2050 mennessä lasketaan säästettävän vielä 14 miljardia lisää.

Jos rokotukset lopetettaisiin nyt, 10 vuoden kuluttua polio halvaannuttaisi 200 000 lasta joka vuosi.

Sinäkin voit auttaa maailman lapsia

Polio-koala. Kuvaaja: Eila ParviainenYhden lapsen rokottaminen poliota vastaan maksaa 60 senttiä. Bill ja Melinda Gates säätiö triplaa rotareiden lahjoittaman summan, joten pienelläkin summalla saamme paljon aikaan.

Kun rotari lahjoittaa 20 euroa, antaa Bill ja Melinda Gatesin säätiö 40 euroa. Yhteissummalla 60 euroa saadaan rokotesuoja yhteensä 100 lapselle!

Rotarina teet lahjoituksen helpoimmin My Rotaryssa. Etusivun yläreunassa olevaa Donate -nappulaa klikkaamalla pääset valitsemaan haluamasi summan, jonka maksat sujuvasti pankki- tai luottokortillasi. Lahjoituksesi kartuttaa PHF-pisteitäsi ja kun 1000 USD lahjoitussumma täyttyy, ansaitset Paul Harris Fellow -tunnustuksen.

PolioPlus Society mahdollistaa jatkuvuuden

Lahjoittaessasi oman panoksesi polion vastaiseen työhön, voit myös automatisoida lahjoituksesi kertymään vähitellen. Lahjoituksen voi määritellä veloitettavaksi kuukausittain tai vuosittain kortiltasi.

Jo 10 euron kuukausilahjoituksella voit liittyä osaksi PolioPlus Societyä. Polio Plus Societyn jäsenet sitoutuvat lahjoittamaan vähintään 100 USD vuosittain poliorahastoon. Jos päätät osallistua tähän pitkäjänteiseen työhön polion hävittämiseksi, täytä oheinen lomake ja lähetä se sähköpostilla rotary.eila [at] gmail.com: PolioPlus Society Commitment Letter

Liity sinäkin mukaan ja tehdään tästä vuodesta vahva alku meidän yhteisen poliotyömme loppukirille!

Lemmikki mukaan?Paolo-koira. Kuvaaja Maria Lund

Haluaisitko ottaa lemmikkisi mukaan tekemään yhteistä hyvää työtä polion hävittämiseksi maailmasta?

Se on helppoa.

Lemmikkisikin voi liittyä Kennel Klub – Rotary Polio Plus Societyyn, kun sitoudut hänen puolestaan lahjoittamaan vähintään 100 USD vuodessa poliorahastoon. Kennelklubiin voivat liittyä koirat, kissat, kilpikonnat… ihan mikä vain lemmikki, jos sinä haluat hänet sinne liittää. Huomionosoituksena liittymisestä lemmikille toimitetaan hehkuvan punainen End Polio Now -huivi.

Jos kiinnostuit Kennel Klubista, ota yhteyttä niin kerron lisää. rotary.eila [at] gmail.com

Tilastolähde: WHO Global Polio Eradication Initiative

Linkkejä

Katsaus polion hävittämisen historiaan ja ajantasainen tieto polion esiintyvyydestä: https://www.endpolio.org/