Akaassa toimii neljä yrittäjäyhdistystä

Maanantaina 18. syyskuuta Akaan neljästä yrittäjäyhdistyksestä klubin viikkotapaamisessa esittäytyvät kaksi, Akaan Seudun Naisyrittäjät ja Viialan Yrittäjät. Toijalan ja Kylmäkosken yrittäjäyhdistyksien puheenjohtajilla Jouni Parikalla ja Vesa Peltolalla oli työkiireitä.

Naisyrittäjien puheenjohtaja Suvi Salonen-Tomperi kertoi yhdistyksen perustetun 2019 pääasiassa yksin yrittävien naisten verkostoksi. ”Vaikka ei olekaan työkavereita, juttukavereita arjen asioista tarvitsee silti.” Yhteistyöstä on tukea ja turvaa, kaikkea ei tarvitse kokea kantapään kautta. Jäseniltoja on noin kerran kuukaudessa. Jäseniä Naisyrittäjissä on 25, ja yhdistys on Suomen Yrittäjänaisten paikallisosasto.

Viialan Yrittäjät on 77-vuotias Viialan taajaman alueella toimivien pk-yrittäjien yhdysside. Jäseniä yhdistyksessä on noin 80. Yhdistys järjestää jäsenilleen ajankohtaisiin asioihin pureutuvat aamukahvit kerran kuukaudessa. Yhdistys valitsee Vuoden Yrittäjän Viialasta ja järjestää vuorollaan kaupungin Yrittäjäjuhlan. Jäsenien aktivoiminen on puheenjohtaja Peltolan mielestä haaste.

Molemmat puheenjohtajat sanovat yhdistyksiensä olevan yrittäjien ääni kunnalliseen päätöksentekoon. Yhteistyö kaupungin kanssa on takavuosia parempaa.

Onko Akaassa tulevaisuudessa vain yksi yrittäjäyhdistys? Puheenjohtaja Peltolan mielestä paikallisyhdistyksillä on paikkansa ja hän pelkää, että kaikki nykyiset jäsenet eivät koe isoa yhdistystä mielekkääksi. ”Viialan äänen” pelätään hukkuvan, vaikka yrittäjäyhdistyksien yhdessä toimimisellekin on paikkansa. Puheenjohtaja Salonen-Tomperi toivoo, että Akaassa olisi tulevaisuudessa vain yksi yrittäjäyhdistys. Se voisi olla tarvittaessa myös vahva toimija kaupungin suuntaan.

Yrittäjien puheenjohtajista paikalla edessä vas. Suvi Salonen-Tomperi ja vieressä Marko Peltola

Leskirouvassa vierailivat ”Kuppilat kuntoon” tekijät Ville Haapasalo ja Pipsa Hurmerinta tekemässä tv-ohjelmaa. Ohessa näyte aikaansaannoksista.