Tervetuloa Ilkka Asikainen klubimme jäseneksi!

KIITOS. Jälleen kerran oli tupa ilahduttavan täynnä kuulemassa kansanedustaja Pauli Kiurun ajankohtaista asiaa Ukrainan tilanteesta ja Suomen turvallisuudesta. Olemme vaarallisesti jännän äärellä. Ukraina ei saa hävitä sotaa, mutta apu kangertelee. Kiuru kysyi hyvin: Israelin ilmasuojaksi saatiin länsi, samanlaista suojaa ei saa Ukraina. Yhdysvaltojen Ukrainan apua jarruttaa kongressi hyvin monistakin sisäpoliittisista syistä, Eurooppa taas ei tahdo millään saada puolustusteollisuuttaan käyntiin. Venäjä ei ole Kiurun mielestä enää länsimaisen ajattelun mukainen valtio, vaan hyvin arvaamaton diktatuuri, jolla on ydinase, jolla pelotella. Pauli Kiuru pohti myös, pitäisikö Ukraina ottaa Naton ja EU:n jäseneksi.

Suomessa eduskunta käsittelee parhaillaan poikkeuslakina rajaturvallisuuslakia, jolla pyritään estämään Venäjältä tuleva välineellistetty maahantulo. Keskustelussa vastakkain ovat Suomen turvallisuus ja kansainväliset sopimuksemme sekä perustuslaissamme todettu oikeus turvapaikkaan. Pauli Kiuru muistutti, että Venäjä pyrkii toiminnallaan horjuttamaan Suomen sisäistä turvallisuutta ja vakautta. Kysymys on ihmissalakuljetuksesta eikä humanitäärisestä toiminnasta. Laki vaatii eduskunnassa läpi mennäkseen 5/6 kannatuksen, mikä tarkoittaa, että hallituspuolueiden lisäksi merkittävän osan oppositiostakin olisi oltava poikkeuslain takana. Kiuru suomi myös valtamediaa, joka puhuu puskurilaista ja käännytyslaista, jolla keskustelu pyritään pitämään sisäisen turvallisuuden sijasta ihmisoikeusasioissa.