RYLA

RYLA –
Johtajuuskoulutusta nuorille

RYLA (ROTARY YOUTH LEADERSHIP AWARDS)

Pyhäjärven rotaryklubi toteutti ensimmäisen kerran klubin olemassaolon aikana RYLA-koulutuksen 14.8.-16.11.2019.

RYLA on Rotaryn nuorisotoimintamuoto, jolla koulutamme lukioikäisiä aloitekykyisiä ja aktiivisia nuoria omatoimisuuteen ja johtajuuteen. Tämä tapahtuu Rotaryn järjestämissä RYLA-seminaareissa, joissa kehitetään mm. nuorten harkintakykyä, päätöksentekokykyä sekä esiintymistaitoa. Kouluttajina toimivat paikallisen rotaryklubin jäsenet tai muut eri alojen asiantuntijat, jotka kertovat ammattiinsa ja johtajuuteen liittyvistä omista kokemuksistaan.

Koulutus oli suunnattu lukioikäisille nuorille. Se oli yksi lukion valinnaiskursseihin kuuluva opintojakso ja maksuton osallistujille. Koulutusta ovat olleet suunnittelemassa lukion rehtori Tuija Vanha-aho ja paikallisen rotaryklubin nuorisovaihtoryhmän jäsenet Kerttu Rönkkö, Anna-Leena Järvinen ja Jarmo Vanha-aho. Olemme saaneet suunnitteluapua Kuhmon rotaryklubin vastaavan koulutuksen järjestäneiltä henkilöiltä. Koulutukseen sisältyi projektitehtävä ryhmäblogin muodossa.

Koulutus vaatii rahaa ja kiitämme Rotarypiiriä, Suomenselän Osuuspankkia, Säästöpankki Optiaa, Pyhäsalmen kaivosta, Pyhäjärven Apteekkia, Salamen Tiliä ja Pyhäjärven OL. jakokuntaa toiminnan rahoittamisesta. Suuri kiitos myös heille, ketkä vapaaehtoisesti osallistuvat kouluttajina toimintaan.

Koulutuksen sisältö

Keskiviikko 14.8.2019

Kurssin ohjelma. Suunnitellaan valmentajan tapaamista.

Kerttu Rönkkö, Esko Rönkkö ja Tuija Vanha-aho

Perjantai 16.8.2019

TPS:n päävalmentaja Kalle Kaskisen tapaaminen. Mitä on jääkiekkojoukkueen johtaminen/valmentaminen ja mistä se koostuu? Yhteinen tarina/henki: mitä se vaatii johtajalta? Entä pelaajalta valmentajan näkökulmasta? Jaksaminen valmentajan työssä, työn etiikka, arvot.

Kerttu Rönkkö, Esko Rönkkö ja Anna-Leena Järvinen

Maanantai 26.8.2019

Pelaajan näkökulma johtamiseen: Jääkiekkoilijan urasuunnitelma, valmentaja ja kapteeni johtajana, jääkiekko ammattina, joukkuehenki, tiimitoiminta, tukijoukot.

Jääkiekkoilija Miska Humaloja, Oulun Kärpät

Perjantai 4.10.2019

Osallistujien esittäytyminen, ryhmäytyminen sekä odotukset ja toiveet.

Käydään läpi aikataulua, jo sovittua ohjelmaa, projektitehtävän ideointia.

Välitehtävänä omien vahvuuksien ja mielenkiinnon kartoittaminen

Kerttu Rönkkö ja Jarmo Vanha-aho

Perjantai 11.10.2019

Mitä johtaminen sisältää, liiketoiminta osana johtamista, itsensä johtaminen

Aluejohtaja Ville Pekkala, Ylä-Savon Säästöpankki Optia

Projektijohtaminen, Projektijohtaja, TtM Jenni Kumpumäki, Virtaa vapaaehtoisuudesta -hanke

Projektitehtävän yhteinen suunnittelu, blogiosaaminen, Elina Vanha-aho, ent. vaihto-opiskelija Japanissa

Lauantai 12.10.2019

Mitä on arkipäivän johtaminen, lähijohtaminen, tiimityö, esimiestyö johtamisessa? Itsensä johtaminen ja työyhteisöjen toiminta/johtaminen tulevaisuudessa.

Pankinjohtaja Päivi Ruotoistenmäki, Suomenselän Osuuspankki

Kulttuurierot johtamisessa, itseilmaisu, videoluento, Lehtori, kv-koordinaattori Hannele Tams, Savonia-ammattikorkeakoulu, Insinööri Heikki Niemelä, Ginolis Oy, ent. vaihto-oppilas Taiwanilla

Kokous- ja palaverikäytännöt, puheen pitäminen, Äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja Heini Rönkkö

Käytöstavat, tyyli ja pukeutuminen johtajana, kosmetologi tyyli/värianalyysiosaaja Maritta Lappalainen