Ylemmät toimihenkilöt, YTN ry, sopii 12 valtakunnallista ja 30 yrityskohtaista työehtosopimusta

Pasilan klubin viikkokokouksessa 19.9.2023 Ylemmät toimihenkilöt YTN ry:n puheenjohtaja Teemu Hankamäki kertoi järjestön ajankohtaisista työsopimustoimintaan liittyvistä asioista.

YTN on Akavan yksityisen sektorin neuvottelujärjestö. Jäseninä on 20 liittoa, joiden kautta YTN edustaan noin 180 000 asiantuntija- ja esihenkilötyötä tekevää eri toimialoilta. Suurin toimiala on teknologiateollisuus. Järjestö täyttää lokakuussa 50 vuotta.

YTN sopii 12 valtakunnallista ja 30 yrityskohtaisia työehtosopimusta 9 eri työnantajaliiton kanssa.

Työelämän ja työmarkkinoiden trendeinä on tämä hetkellä muun muassa seuraavia asioita:

– asiantuntijatyötä lisääntyy

– etätyö tuli jäädäkseen

– työhyvinvointi- ja jaksaminen on keskeistä

– tekoäly tuli ja muuttaa asiantuntijatyötä

– yrityskohtaiset työehtosopimukset ja sopiminen lisääntyy.

YTN:n selvitysten mukaan myös työpaikan valintakriteereissä on tapahtunut arvonmuutoksia. Entistä enemmän arvostetaan palkkaa ja etätyömahdollisuutta eli oman ajankäytön hallintaa.

Esitelmän ohessa käydyssä keskusteluissa sivuttiin myös ajankohtaisia hallitusohjelmaan liittyviä työelämän muutoksia. AKAVA haluaa neuvotella esityksistä. Hallituksen tavoitteena on työllisyyden vahvistaminen. Kaikilla nyt hallituksen pöydällä olevilla työelämää koskevilla muutoksilla ja esityksillä ei kuitenkaan ole työllisyysvaikutuksia.

Työehtosopimuksilla, ei siis lainsäädännöllä, on sovittu mm sairausajan palkasta, lomarahoista, perhevapaan palkasta ja matkakustannusten korvauksista.