Kuva: Jani Laukkanen

Piirikuvernööri Ritva Semin puheenvuoro kotiklubissaan

Pasilan klubin kokouksessa tiistain 27.2. 2024 piirikuvernööri Ritva Semi kertoi ajankohtaisia asioita piirin toiminnasta ja Rotaryliikkeessä.

Tätä Rotaryvuotta on jäljellä vielä kolmannes ja teema – Great hope in the world – sopii erittäin hyvin aikaamme, jolloin Euroopassa on sota ja maailmalla monia kriisejä.

Rotaryliikkeen yksi keskeisiä tehtäviä on ystävyys ja välittäminen. Jokainen klubijäsen voi toimia teeman puitteissa eri tavoin, olla osana hankkeessa tai projektissa mutta erityisesti kantamassa huolta ja auttamassa sekä tukemassa lähimmäisiämme. Voimme vaikuttaa puhein ja teoin ihmisten mielialaan ja mm yksinäisyydestä kärsiviä, luoda toivoa paremmasta maailmasta.

Rotariliike täyttää 120 vuotta vuoden kuluttua ja Tampere-talossa vietetään 3.5.2025 asiaan kuuluvaa juhlaa. Suomessa rotariliike täyttää sata vuotta tammikuussa 2027.

Rotarit ovat yhä toimiva ja tekevä yhteisö ja monet piirin klubit tekevät upeita isoja ja pieniä toimia ja hankkeita.

Klubin opettajavaihtohanke Namibiaan loppusuoralla

Klubikokouksessa kuultiin myös yhteenveto klubin Namibia hankkeesta. Kymmenen vuotta sitten käynnistetty hanke on loppusuoralla. Hankkeessa on ollut monia vaiheita ja koronavuodet muuttivat suunnitelmia ja pitkittävät hankkeen toteutusta mutta nyt ollaan loppusuoralla. Jo nyt voidaan sanoa, että hanke on tuottanut kestävää kehitystä Martti Ahtisaari-koulun opetuksen laatuun sekä myös muihin samalla alueella sijaitseviin kouluihin.