Tapio Bergholm

Kiihkeä, kova ja kestävä Koivisto

Pasilan rotaryklubin viikkokokouksessa tiistaina 7.5.2024 kuultiin ja puhuttiin presidentti Mauno Koivistosta.

Esitelmöitsijä oli historian tutkija ja Joensuun yliopiston dosentti Tapio Bergholm. Hän on tutkinut ja kirjoittanut päätoimisesti presidentti Koivistosta vuodesta 2018 alkaen. Kaksi osaa elämäkerrasta on nyt ilmestynyt ja kolmas osa on meneillään.

Mauno Koivisto (1923-2017) toimi tasavallan presidenttinä kaksi kautta vuosina 1982- 1994.

Mauno Koivisto löysi sodan jälkeen oppimisen ja valmistui maisteriksi 1953, lisensiaatiksi 1953 ja väitteli tohtoriksi 1956 teemasta ”Tutkimus työelämästä Turun satamassa”.

Mauno Koivisto siivitti tiivistä yhteyttä myös länteen. Suomi liittyi OECD: jäseneksi 1969. Koiviston kaudella Suomi myös ryhtyi hakeutumaan EU:n jäseneksi.

Bergholmin mukaan Koivisto on rasittava tutkimuskohde, koska hän oli tavattoman ahkera ja mukana monilla eri elämänalueilla. Erityisesti 1960–70 luvuilla Koivisto oli SDP:n talouspoliittinen äänitorvi.