Suvi Pohjalainen, MLL:n Uudenmaan piirin koordinaattori

Lukumummit ja -vaarit innostavat lapsia lukemaan

Pasilan rotaryklubin huhtikuun ensimmäisessä viikkokokouksessa tutustuttiin Mannerheimin Lastensuojeluliiton organisoimaan lukumummi ja -vaari toimintaan. Sitä esitteli MLL:n Uudenmaan piirin perhetoiminnan koordinaattori Suvi Pohjalainen.

MLL:n perustehtävä on toimia paremman ja onnellisimman lapsuuden puolesta. Vuodesta 2012 lähtien MLL on organisoinut lukumummi- ja vaari toimintaa. Tavoitteena on mm. parantaa lasten lukutaitoa ja oppimistuloksia innostamalla lapsia lukemisen pariin. Toiminta on tarkoitettu 2-6 luokkalaisille koululaisille.

Lukumummit ja -vaarit toimivat koulussa koulupäivän aikana lukemalla yksittäisen lapsen kanssa yhdessä noin 20 minuuttia kerralla ja kerran viikossa.

MLL:n Uudenmaan piirissä on tällä hetkellä noin 200 vapaaehtoista lukumummia ja -vaaria.

Toimintaa on kehitetty Niilo Mäki Instituutin kanssa. Instituutti tutkii ja tiedottaa mm oppimisvaikeuksista. Lukumummit ja -vaarit toimivat koulussa opettajan kanssa yhteistyössä. Opettajat valitsevat lapset, joille se on hyödyksi.

Lukumummi ja – vaari toiminnassa vahvistuu myös eri sukupolvien välinen vuorovaikutus.

Lue lisää https://lukumummitjavaarit.fi/