Uskontodialogi – ymmärrys toisen pyhästä

Pasilan rotaryklubin viikkokokouksessa tiistaina 14.11. kuultiin esitelmä uskontodialogista.

Esitelmöitsijänä oli dosentti Jyri Komulainen Kirkkohallituksen tutkimus ja koulutus yksiköstä.

Uskontodialogi on noussut viime vuosina keskeiseksi teologiseksi ja ekumeeniseksi aiheeksi.

Onko uskontodialogi uskontojen konflikti vai uskontojen kohtaaminen?

Uskontodialogia tarvitaan enemmän myös kirkon sisällä, kun suomalainen uskonnollisuus on monimuotoistunut. Nykyisin on entistä enemmän perheitä, joissa vanhemmat tulevat eri uskonnoista.

Perimmältä uskontodialogissa on kuitenkin aina ymmärrys toisen pyhästä.

Uskontodialogin eri malleja ovat opillinen dialogi, spirituaalinen dialogi, yhteiskunnallinen dialogi ja arjen dialogi.

Uskonnot ovat myös politisoituneet ja niitä käytetään poliittisissa valtataistelussa ympäri maailmaa. Toisaalta maailman eri uskonnot tekevät yhteistyötä rauhan puolesta.