Pasilan klubin kevätkausi päättyi juhlavasti

Pasilan klubin kokouksessa tiistaina 5.6.2023 esitelmöisijänä oli linnanvouti, kommodori evp Ismo Siikaluoma Tasavallan presidentin kansliasta.

Siikaluoma kertoi linnanvoudin työstä ja vastuualueista. Tällä hetkellä tehtäviin kuuluu mm. presidentin kesäasunnon Kultarannan perusparannuksesta huolehtiminen vuosille 2022 – 2024 ajoittuvassa hankkeessa. Kultaranta on valmistunut 1916. Perusparannushankkeessa se kunnostetaan vastaamaan nykypäivän vaatimuksia sekä energiatehokkuuden että ylläpidon osalta.

Linnanvouti on vanhin käytössä oleva virkanimike. Se oli keskiajalla linnaläänin päällikkö, joka vastasi linnan ja sitä ympäröivän alueen puolustuksesta ja hallinnollisista asioista kuten veronkannosta. Veronkanto ei nykyisin kuulu linnanvoudin tehtäviin, valitettavasti, kuten Siikaluoma mukavasti totesi.