Pasilan klubin viikkokokouksessa tiistaina 21.9. toimitusjohtaja Jarkko Ruohoniemi Teknologiateollisuuden työnantajat ry:stä kertoi teknologiateollisuuden valmistautumisesta tulevaan neuvottelukierrokseen.

Teknologiateollisuus on organisoitunut uudelleen neuvottelutoimintansa. Kaksi yhdistystä, joista Teknologiateollisuus ry vastaa teollisuuspoliittisesta ja yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta ja Teknologiateollisuuden työnantajat ry neuvottelee jatkossa valtakunnalliset työehtosopimukset.

Teknologiateollisuuden silmin Suomeen halutaan vahvaa talouskasvua ja vientiä. Teknologian työnantajat kyseenalaistavat myös sen sopiiko 1960-1980 lukujen työmarkkinapolitiikan käytännöt enää 2020 luvulle. Teknologiateollisuus haluaa sopimuksia enemmän yrityksiin ja aitoa paikallista sopimista.

Ruohoniemi vakuutti, että työntekijöiden kanssa haetaan aitoa ja rakentavaa uudistusta ja luottamusta. Teknologiateollisuuden mielestä nyt teollisuudessa ja viennissä on vahvaa kasvua, mutta on katsottava myös tulevaisuuteen ja uudistettava neuvottelukäytäntöjä. Joustoja tarvitaan niin työnantajilta kuin työntekijöiltäkin.

Tänään Teknologia teollisuus myös julkaisi tutkimuksen, jonka mukaan tarvitaan osaajia 130 000 tulevan 10 vuoden aikana. Osaajapula uhkaa kasvua. Työmarkkinoille tarvitaan vahvoja ammattilaisia ammattikouluista, ammattikorkeakouluissa ja yliopistoista.

Toimitusjohtaja Jarkko Ruohoniemen esityksen diat>>>