Paavo Nurmen kuolemasta tuli 2.10.2023 kuluneeksi 50 vuotta. Paavo Nurmi oli yhdeksänkertainen kestävyysjuoksun olympiavoittaja. Mutta miten yleisurheilu voi nyt ja mitä viimeisen 50 vuoden aikana on tapahtunut yleisurheilussa.  Tämä oli oiva hetki pohtia yleisurheilun tilaa ja tulevaisuuden näkymiä. Teemaa avasi urheiluvaikuttaja Antti Lanamäki Pasilan klubin viikkokokouksessa tiistaina 3.10.2023.

Yleisurheilu on säilyttänyt suosiotaan kohtuullisesti. Harrastajamäärät ja kilpailuihin osallistujamäärät ovat kuitenkin tippuneet rajusti. Tyttöjen ja naisten määrä on toisaalta lisääntynyt. Huiput vetävät mukanaan esimerkillään harrastuksen pariin. Mutta huippuja on Suomessa nyt vähän. Lupauksia kuitenkin herätti kesän 2023 nuorten EM kisat Leppävaarassa, sillä ne olivat suomalaisurheilijoille menestys. Suomi sai 10 mitalia.

Yleisurheilun kehittämiseksi pitäisi vahvistaa seuratoimintaa ja tehdä yhteistyötä koulujen kanssa sillä sieltä voisi löytyä materiaalia, totesi Lanamäki. Kouluissa varotaan nyt liiaksi kilpailuja ja kilpailuttamista.

Yleisurheilun harrastus ei myöskään ole kallis kuten monet muut liikunnan harrastukset ja näin se on kaikkien lasten ja nuorten ulottuvilla.

Pariisin 2024 olympialaiset saavat taas suomalaiset jännittämään ja seuraamaan yleisurheilua.

Antti Lanamäki on entinen aitajuoksija. Suomen Urheiluliiton valmennuspäällikkönä hän toimi 1974-84. Tapaus Martti Vainio ” vapautti ” hänet valmennuspäällikön tehtävistä. Myöhemmin Lanamäki työskenteli keskusjärjestö Akavan järjestöpäällikkönä.