Ritva Semi

Rotaryvuosi päättyy pian ja erikoisissa tunnelmissa

Suomeen perustettiin ensimmäinen Rotaryklubi vuonna 1926. Maassamme oli tuolloin reilu kolme miljoonaa asukasta ja maa oli harvaanasuttu köyhä, maatalousyhteiskunta. Merkittävää oli kuitenkin se, että maamme ensimmäinen Rotaryklubi perustettiin vain 20 vuotta sen jälkeen, kun Rotaryliike oli perustettu Yhdysvalloissa 1905.

Vuonna 1926 Suomella oli takanaan vaaran vuodet, itsenäistyminen ja vaikeat sisällissodan vuodet, espanjantauti. Katse oli kuitenkin tulevaisuudessa, käynnissä oli maan rakentaminen ja vahvistaminen. Muun muassa kaikkia lapsia koskeva oppivelvollisuus säädettiin 1921. Tämä päätös oli elintärkeä Suomen kehittymiselle ja nousulle.

Ensimmäisen Rotaryklubin perustaminen oli osa suomalaisten katsetta maailmalle ja kansainvälisyyteen ja kumppanuuteen.

Päätämme pian rotaryvuoden 2019 – 2020. Vuoden teemana on ollut Rotary yhdistää maailman. Rotaryvuosi vaihtuu tilanteessa, kun koko maailma on kärsinyt koronaviruksen tuomista rajoituksista. Tämä näkyy maiden taloudessa, ihmisten ja yritysten toimeentulossa sekä erilaisina avun ja tuen tarvitsijoiden määrän kasvuna.

Viimeisen kolmen kuukauden aikana suurin osa rotarykokouksista ja eri tapahtumista ja toimista on jouduttu perumaan. Rotaryliikkeen arvo Palvelu itsekkyyden edelle on mitä ajankohtaisempi. Nyt tarvitaan eri puolella maailmaa erilaista tukea ja kannustusta. Erilaisen toveruuden ja tuen tarvitsijat voivat olla aivan lähiyhteisössämme. Rotaryklubit voivat halutessaan olla vaikuttavIa toimijoita lähiyhteisössään ruohonjuuritasolla tai kansainvälisten projektien laadukkaassa toteuttamisessa.

Uuden Rotaryvuoden alkaessa haasteena on, jos koronavirusrajoitukset on voitettu, koota jälleen yhteen jäsenet toimimaan, keskustelemaan ja toteuttamaan rotaryliikkeen arvoja ja tekoja.

Uusiakin toiminnan painopisteitä on viisasta aloittaa. Omassa Rotarypiirissämme 1420 on nyt nostettu esille mm. Itämeren suojelu. Tämä on erittäin hyvä ja tärkeä painopiste.

Tärkeänä – ehkä yhtenä keskeisempänä tavoitteena – on myös tarjota rotarytoimintaa nuorille toiminnan ja tekemisen sekä vaikuttamisen alustana. Kestävä kehitys, rauha koulutus, johtajuus ovat tavoitteita, jotka ovat ajankohtaisia juuri nyt. Rotaryliikkeen sisällä on valtavasti osaamista ja verkostoja, jotka voivat auttaa nuoria.

Toimintamme tarvitsee myös enemmän näkyvyyttä. On nostettava esille tekemisiämme ja vaikuttavuuttamme.

Paljon hyvää tehdään Rotaryliikkeen piirissä täällä kotona ja maailmalla. Liike tarvitsee jokaisen jäsenen, jokaisen jäsenen panos ja rooli on tärkeää. Rotaryklubimme on myös avoin uusille toimijoille ja tekijöille.

Ritva Semi
presidentti 2019 – 2020