Virustautien historiaa

Puolitoista vuotta olemme lukeneet ja puhuneet koronaviruksesta. Päivittäin olemme seuranneet lukuja tartunnoista ja sairastuneista. Rokotteista käydään keskustelua puolesta ja vastaan. Taudin kanssa on jo osittain opittu elämään ja rokotustason nousu antaa meille mahdollisuuden jo palata entiseen ja avata yhteiskuntaa.

Tässä ilmapiirissä tiistain 28.9. Pasilan klubin esitelmän aihe – Virustautien historiasta – oli osuva. Esitelmän piti rotarylääkäri ja klubiveli Hannu Pösö.

Isorokko on historian suurin tappaja. Aikanaan infektion saaneista kuoli 30 % ja tautiin invalidisoitui toiset 30 %. Isorokkorokotuksen kehitti Edward Jenner 1796. Suomi oli rokottajien kärkikaartia eli vain muutama vuosi sen jälkeen, kun rokotus oli kehitetty eli 1802. Isorokko on nyt hävitetty maailmasta.

Ennen rokotetta vesirokon sairasti ennen 95 % maailman ihmisistä. Suomen rokotusohjelmaan vesirokkorokotus tuli 2017. Tuhkarokko taas on tarttuvin tauti ja vaarallinen. Se tappaa vuosittain kehitysmaissa 250 000 lasta ja sokeuttaa 50 000. Tuhkarokon rokotus tuli Suomeen 1975. Sikotauti on hävitetty Suomesta ja samoin vihurirokko.

Rokotus puree myös hepatiitti A ja hepatiitti B viruksiin. HIV/AIDS virus on tappanut 20 miljoonaa ihmistä ja tapaa yhä noin 800 000 ihmistä vuosittain. Nykylääkitys tehoaa tautiin varsin hyvin.

Suomalaiset lapset rokotetaan varsin kattavasti loistavan neuvolajärjestelmämme ansiosta. Näin monet virustaudit ja niiden jälkiseuraukset on onnistuttu hävittämään tai niiden vaikutukset ovat pieniä. Tämä on lasten paras sillä monet virustautien jälkiseuraukset saattavat näkyä vasta aikuisena

Rotarit ovat mukana hävittämässä poliota. Polio eli vanhalta nimeltään lapsihalvaus on suurimmaksi osaksi hävitetty maailmasta tehokkaan rokotusohjelman ansiosta. Tauti leviää ainoasta Pakistanissa ja Afganistanissa. Sielläkin osittain poliittista syistä, koska rokotusta käytettiin Osama Bin Ladenin etsinnässä. Tämä herätti maissa epäluuloa rokotuksia kohtaan.

Esityksen diat allaolevassa linkissä:

Hannu Pösö_Virustautien historiaa