Tänään tiistain 9.3. oma klubimme kokous peruuntui, mutta olimme saaneet kutsun osallistua Herttoniemen rotaryklubin Teams-kokoukseen. Kaikkiaan 69 rotaria oli kuulemassa esitystä.

Kokouksessa puhui THL:sta ylilääkäri Hanna Nohynek. Hän kertoi koronarokotteista, niiden vaikuttavuudesta ja rokotusten aikatauluista.

Maailmassa on jo 114 miljoonaa tiedettyä koronatapausta ja 2.5 miljoonaa tautiin menehtynyttä.

USA:ssa on tautiin kuollut enemmän kuin toisen maailma sodan aikana.

Näyttää siltä, että olemme matkalla taudin kolmatta aaltoa. Koronarokotteen kehittäminen on ollut kilpajuoksua ajan kanssa ja rokotteet on saatu todella nopeasti.

Suomeen rokotteet on hankittu EU hankintamekanismin kautta. Strategiana on suojata valtioneuvoston 22.12.2020 antaman asetuksen mukaan Suomen väestöä. Eri mailla on erilainen rokotusjärjestys. Suomessa on nyt rokotettu 9 % väestöstä, joka on kohtuullisen hyvin. Rokote suojaa vakavalta taudilta 80-95 %. Lievältä taudilta 60-90 % ja oireettomalta infektiolta 30-70%.

Täydellistä steriiliä immuniteettiä rokotus ei saa aikaan.

Napakkaa asiantuntijan sanomaa oli hyvä kuulla!

Ritva Semi