Oikeudenmukaiseen maailmaan lääkärin keinoin

Poliitikko, lääketieteilijä, professori Vappu Taipale kertoi Pasilan Rotaryklubin viikkokokouksessa 10.5. Lääkärin sosiaalinen vastuu- järjestöstä. Se perustettiin 40 vuotta sitten ja työskentelee terveyden tasa-arvon saavuttamiseksi Suomessa ja maailmalla. Järjestön perustaminen liittyy vahvasti aikaan 1980-luvulla, jolloin puhuttiin vakavasti ydinsodan mahdollisuudesta.

Vappu Taipaleen puheenvuorossa sivuttiin Venäjän, Ukrainan ja Pohjois-Korean tilannetta, korruptiota ja tiedonvälitystä.

Lääkärien sosiaalinen vastuu toimii kehitysyhteistyössä ja rauhantyössä sekä terveyspolitiikassa. Rauhantyön keskiössä on ydinaseiden vastainen työ. Vappu ja Ilkka Taipale ovat tehneet satoja matkoja, joiden tavoitteena on rauhan ja sosiaalisen kehityksen työ.

Rauhan ystävyydet pysyvät ­- yksittäiset ihmiset eivät sodi vaan kyse on paljon muusta, totesi Vappu Taipale.