Pasilan klubi ruoti viikkokokouksessaan tiistaina 12.9.2023 hallitusohjelmaa. Hallitusohjelma – Vahva ja välittävä Suomi- hyväksyttiin kesäkuussa. Ohjelma on noin 250 sivua pitkä ja sisältää paljon tavoitteita ja ohjelmia politiikan eri lohkoille.

Klubiveli, Akavan emeritus puheenjohtaja (2011- 2022) Sture Fjäder avasi ja arvioi hallitusohjelmassa olevia työelämän uudistuksia.

Ohjelman toimeenpano syksyn aikana saattaa aiheuttaa erilaista poliittista turbulenssia. Toisaalta monet hallitusohjelman työelämän uudistuksia tullaan käsittelemään ns. kolmikannassa ja niitä voidaan neuvotteluissa hioa.

Sture Fjäder korosti puheessaan Suomen talouden velkaantumiskierteen kääntämistä sekä työllisyysasteen noston tärkeyttä. Työnteon kannattavuutta on parannettava. Hallitusohjelmaa toteutettaneen etupainotteisesti.

Terveydenhuollon osalta palvelusetelimallia rakennetaan ja hoitajamitoituksen (0,7) siirtämistä vuoteen 2028 valmistellaan.

Sture Fjäder arvioi, että Keskustapuolue ei ole kritisoinut hallitusohjelmaa, koska siinä on kaikki heidän tavoitteensa. Oppositiosta lähinnä Vihreät, SDP ja VAS ovat kritisoineet ohjelman kirjauksia.