Korona vaikutti korkeasti koulutettujen työllisyyteen

Pasilan klubin ohjelmassa oli 12.4. tutustuminen Korkeasti koulutettujen työttömyyskassa KOKOon.

Työttömyyskassan johtaja Outi Mäki korosti puheenvuorossaan, kuinka tärkeä turva työttömyyskassan jäsenyys on. Koronan ja jopa Ukrainan sota näkyy korkeasti koulutettujen työttömyysluvuista. Kuitenkin periaatteessa koulutus kannattaa sillä korkeasti koulutettujen työttömyys on normaalisti noin 3 prosentin tasolla. Pahimmillaan työttömyys on ollut 9 %. Koronan ja Ukrainan sodan vaikutukset talouteen ja yritysten ja yhtiöiden toimintaan ja merkitsi joko irtisanomisia tai lomautuksia. Lomautusten kohteena oli mm lentokapteeni kun lentoliikenne oli seisahduksissa. Eniten työttömyys vaikutti + 60 vuotiaisiin ja 50-59 vuotiaisiin työntekijöihin. Ansiosidonnaisella työttömyysturvalla työttömällä on mahdollisuus pitää huolta itsensä ja perheensä arjesta.

KOKO työttömyyskassa on Suomen toiseksi suurin työttömyyskassa. Siinä on 15 taustajärjestöjä ja noin 240 000 jäsentä. Kassa on perustettu 1969.

Keskustelimme myös klubin ja koko rotaryliikkeen tulevaisuudesta. Miten rotareiden kansainvälinen työ, avustustyö ja brändi saadaan näkyväksi?

Rotarit ovat tukeneet merkittävillä panostuksilla maailmanlaajuisesti Ukrainaa lahjoittamalla rahaa rotarien katastrofirahastoon sekä tekemällä muita lahjoituksia.  Esimerkiksi Viron rotarit ovat hankkineet useita ambulansseja Ukrainaan. Rotarit ovat mukana maailmanlaajuisesti polion hävittämiskampanjassa. Nyt Itämeren alueen piirit ja klubit tekevät työtä Itämeren suojelemiseksi. Lisäksi klubeilla on lukuisa pieniä paikallisia hankkeita, joissa tuetaan ja autetaan lähiyhteisöä. Rotareiden jalokivi on nuorisovaihto, joka jälleen käynnistyy koronarajoitusten jälkeen.