Helsingin hiihtoloma viikolla, tiistaina 18.2., Pasilan rotaryklubin jäsenet tekivät klubivierailun Kalevala Koruun, pajaan ja toimitiloihin Pitäjänmäellä.Kalevala Koru perustettiin 1937 ja on merkittävä suomalainen yritys ja brändi. Kirjailija Elsa Heporauta (1883-1960) perusti Kalevalaisten Naisten Liiton ja Kalevala Korun. Hepomäen tavoitteena oli aluksi pystyttää patsas suomalaisen naisen kunniaksi. Patsaan rahoittamiseksi aloitettiin tehdä koruja, 40 korumallia. Näin syntyi Kalevala koru vuonna 1937. Mutta myös patsas saatiin toteutettua, vaikkakin vasta myöhemmin. Kalevala Korun omistaa edelleen Kalevalaisten Naisten liitto ry. Liitto on poliittisesti sitoutumaton perinne-ja kulttuurijärjestö, joka tukee suomalaista kulttuurityötä.Kaleva Korun pajalla valmistuu vuosittain noin 250 000 korua, kestävästi kotimaisella osaamisella ja voimin.

Ritva Semi
Klubin presidentti 2019 – 2020